Atomisbryderen Sibir er sat i søen
Baltic Shipyard i Sankt Petersborg søsatte fredag den anden af den nye generation kraftfulde isbrydere beregnet på brug i Nordøstpassagen. Sibir er det andet af Ruslands nye projekt 22220 atomdrevne isbrydere, kaldet LK-60 klassen, til brug året rundt i arktiske farvande.
Den første i klassen, Arktika, blev søsat i june sidste år og vil komme i drift i midten af 2019. Sibir vil følge et år senere og forventes at anløbe havnen i Murmansk første gang i november 2020, ifølge Rosatomflot. En tredje isbryder i klassen, Ural, forventes sat i drift i 2021.
Bygningen af Ruslands nye isbrydere er betydeligt bagud, angiveligt på grund af de vestlige landes sanktioner. Dampgeneratorer til fartøjerne skulle oprindeligt have været leveret af Turboatom, et ukrainsk firma med base i Kharkiv.
Den igangværende krig i det østlige Ukraine efter Ruslands annektering af Krim halvøen satte dog en stopper for den aftale. General Electrics leverancer af de elektriske fremdriftssystemer til isbryderne blev også standset og russiske systemer er i stedet blevet anvendt.
Når de er i drift, vil de tre nye isbrydere være de mest kraftfulde i verden. Drevet af to RITM-200 atomreaktorer med en kapacitet på 175 MW, vil skibene kunne bryde igennem tre meter tyk is. De får en besætning på 53 personer.
Isbryderne vil blive baseret i Murmansk ved Barentshavet, hvor Rosatomflot har base og servicecenter for verdens eneste flåde af civile atomdrevne fartøjer. De tre nye isbrydere erstatter ældre isbrydere, heraf to har navnene Arktika og Sibir, der vil blive ophugget. Når alle tre fartøjer i Projekt 22220 er i drift i 2021, vil Rosatom flåden bestå af otte fartøjer.
Kilde: The Independent Barents Observer