Kæmpeinstallationsskib bliver batteridrevet
Batterier bliver hovedkilden til energi på et af verdens største installationsskibe, North Sea Giant. Det kun cirka seks år gamle, 160 meter lange fartøj skal renoveres. Efter rekonstruktionen vil North Sea Giant primært bruge batterier i driften og dække resten af strømforbruget med diesel.
”I de sidste par år har vi været involveret i projekter, hvor batterier bruges i skibe for at støtte generatorer. Men med North Sea Giant bliver forholdene ændret. Nu er det batterierne, der bliver hovedleverandør. Lillebror er ved at blive en storebror. Dette er et konkret og vigtigt fremskridt i batterirevolutionen til søs”, siger Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør for Enova.
Ejeren mener, at projektet kan være en banebrydende forandring for branchen. Enova bidrager med over 36 millioner kroner til støtte for projektet, som vil reducere fartøjets årlige dieselbrændstofforbrug med to millioner liter.
”Vi vil kunne reducere omkostninger og drivhusgasemissioner i industrien ved teknologiudvikling, hvor vores mål er den omfattende brug af batteridrift på North Sea Giant. Det tror vi, at kunderne værdsætter og kan sikre os fremtidige kontrakter”, siger CEO Hallvard Klepsvik i Austevoll rederiet North Sea Shipping.
North Sea Giant blev sidste år flaget hjem fra Malta til det norske internationale skibsregister (NIS). Fartøjet
blev opgraderet for et par år siden , så det også kan klare løfteopgaver på op til 420 tons i op til ni meter høje bølger.
North Sea Giant blev i 2012 kåret som årets skib i Norge. Det kan man læse om HER
Kilde: Sysla Maritim