Klik venligst
danskerederier.gif

Maersk Tankers handlen er nu på plads

Maersk Tankers handlen er nu på plads

Onsdag 11. oktober 2017 kl: 08:00


Maersk Tankers er nu ikke længere en del af A.P. Møller - Maersk. Salget af selskabet til A.P. Møller Holding A/S, der blev meldt ud i midten af september, er nu faldet på plads. Det fremgår af en selskabsmeddelelse fra A.P. Møller - Maersk.

Salget af Maersk Tankers skete som et led i A.P. Møller - Maersk ´s strategi om at koncentere sig om de transport og logistik relaterede virksomheder og derfor skille sig af med selskaber i Energidivisionen.

At det blev i familien, kom ikke som den helt store overraskelser for iagttagere. Ikke mindst fordi markedet for tankskibe i øjeblikket er dårligt. Prisen for Maersk Tankers blev sat til 1,17 mia. dollar på kontant og gældfri basis med en mulighed for en ekstrabetaling for selskabet på op til 200 mio. dollars, hvis markedet retter sig. A.P. Møller - Maersk kan bruge den mulighed een gang frem til udgangen af 2019.

Prisen kan ligeledes blive reguleret, hvis A.P. Møller Holding A/S vælger at videresælge skibene inden 30. juni 2019 til en højere pris end købsprisen.

I forbindelse med handlen oplyste A.P. Møller Holding A/S, at selskabet vil etablere et seperat konsortium for Maersk Tanker flåden sammen. med Mitsui & Co og andre potentielle partnere. Selskabet vil blive kontrolleret af A.P. Møller Holding og Maersk Tankers vil forsætte driften med skibe i lyseblåt den savtakkede stjerne.

A.P. Møller - Maersk vil bruge provenuet fra salget til nedbringelse af gælden.
Maersk Supply Service og Maersk Drilling venter fortsat på en ny skæbne uden for A.P. Møller - Maersk, mens Maersk Oil i august blev solgt til franske Total for solgt 7,45 mia. dollar i en kombineret aktie og gældstransaktion.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Færøsk fragtskib slået læk ved Skotland
- Ny amerikansk straftold skaber usikkerhed
- Mærsk fusionerer Maersk Line og Damco
- Grønland vil forbyde heavy fuelolie i Arktis
- Standarder afgørende for konkurrenceevne
- Kieler-kanalen udbygges for milliarder
- Tankskib på grund ved Aabenraa
- Containerskib sejler på brugt madolie
- CEO Jens Holger Nielsen forlader Samskip
- Trump optrapper handelskrig med Kina
- DFDS åbner IT-udviklingscenter i Istanbul
- Forrygende marked for LNG-tankskibe


Dagens mest læste

- Færøsk fragtskib slået læk ved Skotland
- Mærsk fusionerer Maersk Line og Damco
- Trawler nær ved at kæntre i norsk flydedok
- Største canadisk byggede krigsskib i 50 år
- NTSB offentliggør video om El Faro sagen


Ugens mest læste

- Skadet trawler bugseres til Frederikshavn
- Den hidtil største propeller lastet i Hamborg
- Mikkel Beha har lagt kursen nordover
- Det var ikke lige meningen ..
- Venta Maersk klarede Sannikovstrædet
- Voldsom brand på superyacht
- Kieler-kanalen udbygges for milliarder
- Færgefart til Christiansø sendt i udbud
- Stolt og Deltech ansvarlig i Flaminia brand
- Færøsk fragtskib slået læk ved Skotland
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst