Klik venligst
danskerederier.gif

Maersk Tankers handlen er nu på plads

Maersk Tankers handlen er nu på plads

Onsdag 11. oktober 2017 kl: 08:00


Maersk Tankers er nu ikke længere en del af A.P. Møller - Maersk. Salget af selskabet til A.P. Møller Holding A/S, der blev meldt ud i midten af september, er nu faldet på plads. Det fremgår af en selskabsmeddelelse fra A.P. Møller - Maersk.

Salget af Maersk Tankers skete som et led i A.P. Møller - Maersk ´s strategi om at koncentere sig om de transport og logistik relaterede virksomheder og derfor skille sig af med selskaber i Energidivisionen.

At det blev i familien, kom ikke som den helt store overraskelser for iagttagere. Ikke mindst fordi markedet for tankskibe i øjeblikket er dårligt. Prisen for Maersk Tankers blev sat til 1,17 mia. dollar på kontant og gældfri basis med en mulighed for en ekstrabetaling for selskabet på op til 200 mio. dollars, hvis markedet retter sig. A.P. Møller - Maersk kan bruge den mulighed een gang frem til udgangen af 2019.

Prisen kan ligeledes blive reguleret, hvis A.P. Møller Holding A/S vælger at videresælge skibene inden 30. juni 2019 til en højere pris end købsprisen.

I forbindelse med handlen oplyste A.P. Møller Holding A/S, at selskabet vil etablere et seperat konsortium for Maersk Tanker flåden sammen. med Mitsui & Co og andre potentielle partnere. Selskabet vil blive kontrolleret af A.P. Møller Holding og Maersk Tankers vil forsætte driften med skibe i lyseblåt den savtakkede stjerne.

A.P. Møller - Maersk vil bruge provenuet fra salget til nedbringelse af gælden.
Maersk Supply Service og Maersk Drilling venter fortsat på en ny skæbne uden for A.P. Møller - Maersk, mens Maersk Oil i august blev solgt til franske Total for solgt 7,45 mia. dollar i en kombineret aktie og gældstransaktion.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Omkring 400 ansatte hos Færgen opsagt
- Havneleje forbedres under værftsophold
- To af tre skibe skrottet på strande i Asien
- Rapport om brand på World Calima
- Hamburg Süd bryder gammel tradition
- Fragtskib vædrer sluse i Kieler-Kanalen
- Brand kræver nye strategier
- Uklarhed om Brexit kan skade handlen
- Usikkert hvornår Express 2 er sejlklar igen
- Pirater bange for kogende vand og olie
- Noble Group får livline trods mia-tab
- Lystsejler har anmeldt M/F Marstal


Dagens mest læste

- Omkring 400 ansatte hos Færgen opsagt
- Hurtigruten's nye hybridskib søsat
- Ørsteds Race Bank SOV begynder søtest
- Havneleje forbedres under værftsophold
- Offshoreenergy.dk flytter hovedsæde


Ugens mest læste

- Esvagts næste ERRV søsat
- Nordmændene køber stort ind i Danmark
- Lystsejler har anmeldt M/F Marstal
- Nyt skatteudspil kan ramme danske søfolk
- Express 2 igen ramt af motorhavari
- Fragtskib vædrer sluse i Kieler-Kanalen
- Container-pramme en voksende forretning
- Verdens bedste krydstogtskibe er kåret
- Pirater bange for kogende vand og olie
- Hamburg Süd bryder gammel tradition
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst