Klik venligst
danskerederier.gif

US Navy: Dødsulykke kunne være forhindret

US Navy: Dødsulykke kunne være forhindret
USS John S. McCain med hul i skroget efter kollissionen.

Torsdag 12. oktober 2017 kl: 08:00


Da destroyeren USS John S. McCain den 21. august kolliderede med tankskibet Alnic i Malacca-strædet på vej mod Singapore, var det en ulykke, der kunne have været forhindret. Det fastslår US Navy, selv om undersøgelserne af ulykken endnu ikke er tilendebragt.

På den baggrund valgte flåden i går at omplacere kaptajnen på USS John S. McCain og en anden højtstående officer, der var ansvarlig for træningsprogrammer, til andre stillinger i den amerikanske flåde, skriver navy.mil, der er den amerikanske flådes officielle hjemmeside.

Ved ulykken mistede 10 besætningsmedlemmer på den amerikanske destroyer livet. Kollissionen var den anden, der ramte US Navy inden for få måneder. I juni kolliderede USS Fitzgerald med et containerskib og syv amerikanske søfolk ombord på destroyeren blev dræbt.

På den baggrund iværksatte chefen for US Navy´s flådeoperationer, admiral John Richardson, umiddelbart efter den sidste kollission et sikkerhedstjek på alle skibe i flåden.
Samtidig blev chefen for 7. US-flåde, der har base i Yokosuka i Japan, fjernet fra sin post, da han havde ansvaret for begge de forulykkede skibe.

I dagene efter USS John S. McCains kollission fremkom der historier om, at det var en fejl i styresystemet på destroyeren, der var en medvirkende årsag til ulykke. Om det er korrekt vides endnu ikke, da den endelige rapport om ulykken endnu ikke er færdiggjort.

Kollissionen gav omfattende skader på destroyeren, der nu skal repareres på et værft i Japan.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Omkring 400 ansatte hos Færgen opsagt
- Havneleje forbedres under værftsophold
- To af tre skibe skrottet på strande i Asien
- Rapport om brand på World Calima
- Hamburg Süd bryder gammel tradition
- Fragtskib vædrer sluse i Kieler-Kanalen
- Brand kræver nye strategier
- Uklarhed om Brexit kan skade handlen
- Usikkert hvornår Express 2 er sejlklar igen
- Pirater bange for kogende vand og olie
- Noble Group får livline trods mia-tab
- Lystsejler har anmeldt M/F Marstal


Dagens mest læste

- Hurtigruten's nye hybridskib søsat
- Omkring 400 ansatte hos Færgen opsagt
- Ørsteds Race Bank SOV begynder søtest
- To af tre skibe skrottet på strande i Asien
- Havneleje forbedres under værftsophold


Ugens mest læste

- Esvagts næste ERRV søsat
- Nordmændene køber stort ind i Danmark
- Lystsejler har anmeldt M/F Marstal
- Nyt skatteudspil kan ramme danske søfolk
- Express 2 igen ramt af motorhavari
- Fragtskib vædrer sluse i Kieler-Kanalen
- Container-pramme en voksende forretning
- Verdens bedste krydstogtskibe er kåret
- Pirater bange for kogende vand og olie
- Usikkert hvornår Express 2 er sejlklar igen
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst