Fortsat oprydning efter cyberangreb i Maersk
Oprydningen efter det værste cyberangreb, som nogen danske virksomhed har været udsat for, er endnu ikke helt afsluttet i A.P. Møller - Maersk, skriver Berlingske. Angrebet i juni lammede store dele af gruppen og kan koste selskabet op mod to mia. kr.
For A.P. Møller - Maersk´s kunder og medarbejdere er situationen efter det voldsomme angreb med malwaren NotPetya normaliseret. Næsten. Men de sidste eftervirkninger volder stadig kvaler for IT-afdelingen, skriver Berlingske
“Efter en svær tid gennem sommeren er vi vendt tilbage til en næsten normal forretning for vores kunder og partnere,” skriver Adam Banks, der er chef for IT i A.P. Møller - Maersk, i en mail til Berlingske.
IT-afdelingen i Maersk har haft travlt med at genopbygge systemer og i visse redesigne IT-systemer for at sikre sig bedre mod nye angreb.
Den ondsindede malware, der var skabt for at ødelægge, trængte ind i Maersk´s IT-systemer via et stykke ukrainsk software, der bruges til skatteindberetninger. Og det danske selskab blev ramt ved en tilfældighed.
“Vi kan sige med stor sikkerhed, at det primære mål for angrebet var ukrainske organisationer, og at andre ofre var utilsigtede, siger Jens Monrad, senioranalytiker i IT-sikkerhedsfirmaet FireEye om inficeringen af Mærsk til Berlingske.
De ukrainske myndigheder beskylder Rusland for at stå bag angrebet, hvilket afvises af en talsmand for Vladimir Putin.
Kilde: Berlingske