AHTS-folk uden løn et år i Mozambique
Fem besætningsmedlemmer på et ankerhåndteringsfartøj i Mozambique hævder, at de ikke har fået løn i næsten et år af skibets ejer. Besætningen, der kommer fra Iran, Syrien, Indien og Bangladesh, hævder, at de kun er i stand til at overleve på grund af bistand fra politiet.
I en tv-udsendelse i sidste uge fortalte Sofala-provinsens maritime administrator Antonio Vilanculos, at en repræsentant for ejeren var indkaldt til møde i Beira. Der vil blive stillet krav om, at besætningen skal betales inden for en uge, ellers anlægges sag mod skibet.
Ejeren af det 736-gt Amsol er et mysterium. I et interview med Mozambiques 'O Pais' avis var besætningsmedlemmerne kun i stand til at oplyse, at ejeren var fra Mellemøsten og havde iranske forbindelser.
Det tanzaniansk-flagede Amsol, som indtil denne måned blev kaldt PSD 2, har ligget strandet i Beira i to måneder på grund af motorproblemer. Tidligere i år arbejdede skibet på kontrakt for Mozambiques National Institute of Hydrography med at reparere bøjer i landets havne.
Shippingdatabaser kaster ikke lys over ejerens identitet. Den sidste børsnoterede ejer i IHS International Ships Register var Smit Amandla Marine, da blev skibet
kaldt Pentow Service, men selskabet har angiveligt solgt skibet til en unavngiven køber helt tilbage i april 2012.
Derefter har fartøjet flere gange ændret navn, men altid uden at ejerens og operatørens navn er blevet oplyst. Skibet ser ud til at have været oplagt i Durban i Sydafrika det meste af perioden fra 2012, indtil det afsejlede til mozambiquisk farvand tidligt i år efter navneændring til PSD 2.
Fartøjet er bygget i 1982 og leveret fra værftet i 1983.
Kilde: TradeWinds