ECDIS undersøges efter grundstødninger
Danske og engelske myndigheder undersøger ECDIS, systemet bag de elektroniske søkort, efter at endnu en grundstødning sættes i forbindelse med hvordan søfolk bruger systemet. Meget tyder på, at det mere er bygget til at tage hensyn til IMO-krav end til brugernes behov.
“Der er stadig flere beviser for, at første generations ECDIS-systemer primært blev designet i forhold til at overholde de standarder, der blev krævet af IMO, med deraf følgende utilstrækkelig opmærksomhed på brugernes behov,” anføres det i en undersøgelse fra Marine Accident Investigation Branch (MAIB) i Storbritanien.
Det har ført til, hedder det videre, at ECDIS-systemerne ofte ikke er intuitive at bruge og mangler den nødvendige funktionalitet i forhold til at kunne lægge en præcis rute i farvande med lave dybder.
De engelske myndigheder samarbejder med Den Maritime Havarikommission i Danmark om at en dybere undersøgelse af hvordan ECDIS-systemer i dag benyttes med henblik på at levere data, der kan bruges til at forbedre funktionaliteten i fremtidige ECDIS-systemer.
Undersøgelsen blev i igangsat på baggrund af bulkeren Naviera Murueta´s grundstødning den 3. december 2016 ved Haishorough Sand ud for det østlige England.
Her var alarmer i ECDIS-systemet, der kunne have advaret om risikoen for grundstødning, enten slået fra eller overhørt.
Kilde: TradeWinds.