Kontanter vejer tungest når skibe skrottes
Cool cash tæller fortsat mere end miljøvenlighed og sikkerhed for arbejderne, når skibe skottes, viser den nye kvartalsopgørelse fra NGO´en Shipbreaking Platform. Ud af 227 skrottede skibe i kvartalet blev 55 pct. sendt til strandene i Sydasien.
Forskellen i pris er til at tage at føle på, når et skib skal sælges til ophug. Ophugningsværfter i Kina vil give omkring 250 dollar/ton, mens værfter i Tyrket ligger lidt lavere.
De miljøfarlige værfter i Sydasien er derimod parate til at betale omkring 400 dollar/ton, skriver Shipbreaking Platform i sin kvartalsorientering.
Ud af de i alt 227 skrottede skibe i årets 3. kvartal er 124 blevet skrottet i Sydasien med Bangladesh som topscorer med 50 skibe, efterfulgt af Alang i Indien med 44 og Pakistan med 30 skibe.
Shipbreaking Platform peger på, at selvom 33 ud af de 124 skibe, der blev skrottet i Sydasien var europæisk kontrollerede, sejlede kun tre af dem under et europæisk flag, da de ankom til strandene.
Alle de øvrige var blevet solgt til mellemhandlere, de såkaldte “cash-buyers”, der flager skibene om, inden den sidste rejse. Oftest til bekvemmelighedsflag i “grå- eller sortlistede registre i Comoro, Niue, Palu, St. Kitts & Nevis eller Togo,” skriver NGO´en.
Kilde: Shipbreaking Platform