ExxonMobil: 70 pct. ikke klar til svovlkrav
En undersøgelse gennemført af ExxonMobil viser, at mange rederier er usikre på, hvordan de skal leve op til IMO-kravet om højst 0,5 pct. svovlindhold fra 2020. 70 pct. af respondenterne tror ikke, at industrien kan nå at overholde kravet ved deadline.
Undersøgelsen viser også, at mange er bekymrede for, hvordan udbuddet af de forskellige brændselstyper vil se ud i 2020.
32 pct. af de adspurgte forudsiger, at det vil bestå af en kombination af tung bunkerolie, marinediesel og brændstofblandinger, mens 69 pct. tror, at svovl-grænsen vil betyde udvikling af nye brændsler, der overholder kravet om højst 0,5 pct. svovlindhold.
“I ExxonMobile tror vi, at nye 0,5 pct. opskrifter vil komme frem baseret på raffineret olie med lavt svovlindhold ud over nye brændstofblandinger. Som et resultat heraf vil vi formentlig se flere kompabilitets- og stabilitetsproblemer, hvilket gør indkøb fra en betroet leverandør mere vigtig end nogensiden tidligere," siger Iain White, der er global marine marketing manager i ExxonMobil.
Også den nye svovlgrænses indvirkning på prisen på brændstof bliver fremhævet som en potentiel udfordring i undersøgelsen, hvor 53 pct. af respondenterne forudsiger højere omkostninger til brændstof.
Og selvom 45 pct. af de adspurgte forudser en øget investering i scrubbere, siger blot 11 pct., at de aktivt arbejder på at installere scrubbere før 2020, mens 40 pct. henviser til mangel på økonomisk gennemsigtighed som grund til, at de udskyder investeringerne.
Kilde: Asia/Middle East Maritime Focus