Rederne: Drop CO2-krav til skibe i EU-regi
EU's skibsfart risikerer stadig en ensidig CO2 kvoteregulering frem en global aftale. Det bør stoppe nu, mener Danske Rederier, der støttes af Europa-Parlaments medlem Bendt Bendtsen, som opfordrer Parlamentet til at opgive særkrav, der skader EU - rederier og støtte IMO plan i stedet.
”Faktum er, at de danske og europæiske rederiers indspil til IMO-forhandlingerne er mere ambitiøse end en række af IMOs medlemslandes. Derfor opfordrer vi endnu engang til, at EU accelerer sit klimadiplomati og rækker ud til de fodslæbende lande i stedet for at true med at gøre skade på sin egen industri. Tænk hvad vi kunne have opnået af globale resultater det sidste års tid, hvis vi havde valgt den vej,” siger Casper Andersen, EU-chef i Danske Rederier.
Europa-Parlamentet og EU’s medlemslande har stadig ikke en aftale om EU’s CO2-regulering for skibsfarten på plads. Det lykkedes ikke, som forventet, at enes om en aftale for perioden 2021-2030 trods langvarige forhandlinger. En ny runde forhandlinger mellem Parlamentet og Rådet er foreløbigt sat til anden uge af november.
Spørgsmålet om inklusion af søfarten har været et stridspunkt i hele forhandlingsforløbet.
EU kan kun indføre regulering, der regionalt begrænser sig til Europa, men det passer ikke med en virkelighed, hvor skibene bogstaveligt talt sejler verden rundt.
IMO’s miljøkomite har sat gang i en ambitiøs proces for en globalstrategi for nedbringelse af søfartens udledninger. Det forhandles der om i disse dage i London. Planen er, at en indledende strategi skal være på plads i foråret 2018 og endeligt vedtaget i uddybet version i foråret 2023.
Kilde: Danske Rederier