Sunket fartøj havde indbyggede fejl
Det splinternye fisketransportskib Seikongen, der forliste i sidste uge, havde fejl, da det forlod værftet i Hong Kong. Skibet fik endda lov til at sejle videre, selvom kinesiske inspektører fandt mangler på skibet. Det hævder Greenpeace at have fundet dokumentation for.
Den kinesiske inspektion afdækkede ifølge Greenpeace fejl i kategorierne brandudgange, navigation og det elektriske system, da skibet blev tjekket på vej fra Hong Kong ejeren af skibet i Chile. Men det fik altså alligevel lov at sejle videre og ankom til Puerto Montt i Chile den 7. september, skriver den chilenske avis Aqua.
Efter kort tid opstod de første problemer med båden, der blev taget ud af drift efter få dage. Der var ifølge Greenpeace angiveligt tale om en designfejl, der hindrede normal og sikker navigation.
“Der er en række spørgsmål, som må afklares - for eksempel om de chilenske myndigheder kendte til de fejl, som blev afdækket af de kinesiske myndigheder og blev de effektivt løst for at skibet kunne fortsætte med at operere under tilstrækkelige sikkerhedsstandarder,” spørger Estefania González, der er koordinator for Oceans Greenpeace.
Greenpeace har også kritiseret det chilenske beredskab i forbindelse med ulykken og peget på, at 200 ton laks fortsat befinder sig i Seikongens tanke , selvom de skulle være fjernet senest 48 timer efter forliset.
Kilde: Sysla Maritime