LNG skal drive kommende CMA-mega-skibe
CMA CGM er på vej til at vende op og ned på industrien med sin beslutning om at lade rederiets ni 22.000 TEU containerskibe sejle på LNG. Topchefen, der offentliggjorde nyheden på COP23-mødet i Bonn, kalder selv beslutningen for “dristig”.
Det franske rederi bliver dermed det første med mega-skibe, der bliver drevet af den miljøvenlige LNG-brændstof.
“Vi har taget en driftig beslutning om at udstyre vores fremtidige 22.000 TEU skibe med en teknologi, der er skarpt fokuseret på at beskytte miljøet. Ved at vælge LNG, bekræfter CMA CGM sin ambition om at blive en ledende kraft i industrien i miljøbeskyttelse ved at være en pioner indenfor innovative og øko-ansvarlige teknologier, “ sagde topchefen for CMA CGM, Rodolphe Saade, ved offentliggørelsen af nyheden.
Rederiet oplyser, at brugen af LNG vil reducere CO2-udledningerne med 25 pct. og reducere udledningen af svovl og partikler med 99 pct. samt NOX med 85 pct.
Skibenes såkaldte Energi Efficiency Design Index (EEDI) bliver ifølge CMA CGM forbedret med 20 pct. i forhold til skibe, der alene drives frem af olie.
“Ved at vælge LNG kommer CMA CGM helt uden om de nuværende og fremtidige reguleringer, der begrænser udledningen af svovl til 0,5 pct. i 2020. Rederiet er også i fuld overensstemmelse med Paris-aftalen og de igangværende diskussioner på internationalt niveau,” hedder det fra selskabet.
CMA CGM modtager de første af sine nye LNG-drevne 22.000 TEU skibe i 2020.
Kilde: TradeWinds.