Esvagt har succes med nye SOV fartøjer
Da Esvagt i foråret 2015 lancerede verdens to første SOV’er, Esvagt Froude og Esvagt Faraday, var der store forventninger til den nye skibstype og servicekonceptet. Esvagts banebrydende SOV koncept har overgået alle forventninger, men potentialet er langt fra udnyttet endnu.
”Skibene klarer langt mere end det, vi aftalte med kunden, også mere end det, vi selv havde håbet på. Vi har været i stand til at vedligeholde langt flere møller end forventet på den samme tid. Vores kunder kan konstatere, at havmølleparker med SOV har en højere oppetid”, siger Ole Ditlev Nielsen Business Development Manager i Esvagt.
Et vigtigt element i Esvagt Wind Solutions koncept er de unikke Safe Transfer Boats, som øger fleksibiliteten og effektiviteten i hverdagen. Efter godt to et halvt års drift er forventningerne så rigeligt er indfriet. Skibet har væsentligt større tilgængelighed i parken end ventet. Det betyder, at teknikerne kan servicere turbinerne hurtigere.
”Man havde forventet, at hver femte dag ville være uden overførsler til møllerne på grund af dårligt vejr og nødvendige havnekald. Skibene har imidlertid præsteret transfers på ni ud af ti dage”, siger Ole Ditlev Nielsen.
Det er både selve moderskibet og de forskellige elementer af SOV-konceptet, der har fungeret fremragende. Brugen af transferbådene STB7 og STB12 samt walk to work-gangway systemet til overførsler har vist sig uhyre effektive. Særligt STB12 har vist fremragende effektivitet i hverdagen.
”STB12’eren har i særklasse tilført konceptet værdi. På ’Esvagt Faraday’ er STB12’eren i havn hver uge for at skifte kundens besætning, hente materiel og reservedele. Det frigiver moderskibet til arbejde i parken og sparer samtidig betragtelige udgifter til brændstof og kajleje”, siger Rune Østergaard.
Esvagt ser et endnu uudnyttet potentiale ved SOV’erne. Både til at udvikle driften i eksisterende parker og optimere driften af kommende parker.
Kilde: Esvagt