Lods og kaptajn 4 måneder i fængsel
Kaptajnen og lodsen ombord på City of Rotterdam er blevet idømt fire måneders fængsel efter kollissionen med DFDS-skibet Primula Seaways den 3. december 2015. Begge erklærede sig skyldige og fik strafnedsættelse på grund af broens design.
Ud over fængselsdommen blev lodsen dømt til at betale sagens omkostninger på 60.000 dollar, der dog dækkes af hans tidligere arbejdsgiver, Associated British Ports.
Ulykken skete, da stærk vind sammen med tidevandet pressede biltransportskibet City of Rotterdam over mod sporet med indgående trafik ved den engelske havn Inningham. Her var det dansk indregistrerede ro-ro skib Primula Seaways på vej med 14 knob med kurs mod City of Rotterdam. Lodsen ombord korrigerede kursen flere gange for at komme tilbage på sporet, men ikke nok og de to skibe kolliderede.
Den britiske havarikommission konkluderede, at ulykken skyldtes lodsen tab af situationsfornemmelse og broteamets manglende indgriben, begge dele påvirket af et usædvanligt layout på broen. Havarikommissionen fastslog, at lodsen fejlede i forhold til at afværge kollissionen, fordi han oplevede, hvad de kalder en “relativ bevægelses illusion”: Han tog fejl af skibets kurs, fordi vinduerne på broen var anbragt i en halvcirkel, hvor kun det midterste vindue gav mulighed for at se lige frem. De to øvrige viste væk fra skibet længde-akse.
VDR-lydoptagelse fra broen bekræftede, at lodsen troede, at skibet sejlede i den retning han kiggede - væk fra Primula Seaways. Men det var altså ikke tilfældet. Kaptajnen blev dømt, fordi han reagerede for sent.
Begge de dømte har 30 års erfaring og dommeren erkendte, at det særlige design på broen kunne have spillet en rolle i kollissionen.
Reparationen af bov og forskib på Primula Seaways løb op i 3 mio. dollar.
Kilde: Vesseltracker