Klik venligst
danskerederier.gif

Hamburg Süd flåde skal omflages

Hamburg Süd flåde skal omflages
Hamburg Süd CEO, Arnt Vespermann og Søren Toft, COO i A.P. Møller - Maersk

Lørdag 2. december 2017 kl: 08:00


På et pressemøde i Hamburg Süd´s hovedsæde i går forsikrede COO Søren Toft, Maersk Line og den nye CEO for Hamburg Süd, Arnt Vespermann, at “Hamburg Süd forbliver Hamburg Süd”. Men hovedparten af rederiets skibe bliver flaget om til Danmark og Singapore.

Søren Toft havde ikke fundet det lyseblå slips frem, inden han i går drog til Hamborg for at markere købet af Hamburg Süd ved et pressemøde i hovedkvarteret i Willy Brandt Strasse. Han havde i stedet taget et knald rødt Hamburg Süd slips på - ligesom den nytiltrådte CEO Arn Vespermann.

Signalet skulle ikke være til at tage fejl af: Hamburg Süd forbliver Hamburg Süd.
“Tidligere har vi kæmpet en hård kamp mod hinanden. Men nu er der ikke nogen os og dem mere,” sagde Søren Toft - og Arnt Vespermann fortsatte - “I dag er det os”.
“Vi er stolte af at blive en del af verdens nummer 1 på containerskibsfarten,” sagde Hamburg Süd´s CEO på pressemødet, skriver Hamburger Abenblatt.

Men ikke alt forbliver som det var. Således vil Hamburg Süd flåden blive omflaget til enten Danmark eller Singapore, skriver ShippingWatch.

Ud af Hamburg Süd´s ejede flåde på 48 skibe, sejler 15 i dag under tysk flag, mens resten sejler under flagstaterne Liberia, Madeira, Portugal og Brasilien.

Maersk Line bruger fortrinsvis Singapore og dansk flag og det er også Søren Tofts forventning, at Hamburg Süd´s skibe kommer under et af de skibsregistre.

”Der er en årsag til, at vi har dansk- og Singapore-flag, og vi forventer også, at de vil blive benyttet i fremtiden. Men præcist hvor mange, der vil gå til Danmark og Singapore er endnu ikke blevet besluttet,” siger Søren Toft til ShippingWatch.

Særlige forhold omkring en særregel, der betyder at Hamburg Süd skibe, der sejler på tysk, brasiliansk, portugisisk eller Madeira flag, får rabat på havneafgiften indgår også i overvejelserne, skriver ShippingWatch.

En anden konsekvens af Maersk-købet er, at der bliver nedlagt 131 ud af ca. 1000 stillinger på Hamburg Süd hovedkvarteret. En beslutning, der allerede blev meldt ud i oktober.

Overfor den tyske tv-station NDR betonede Søren Toft, at de ville få andre muligheder for ansættelse, f.eks i København.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Omkring 400 ansatte hos Færgen opsagt
- Havneleje forbedres under værftsophold
- To af tre skibe skrottet på strande i Asien
- Rapport om brand på World Calima
- Hamburg Süd bryder gammel tradition
- Fragtskib vædrer sluse i Kieler-Kanalen
- Brand kræver nye strategier
- Uklarhed om Brexit kan skade handlen
- Usikkert hvornår Express 2 er sejlklar igen
- Pirater bange for kogende vand og olie
- Noble Group får livline trods mia-tab
- Lystsejler har anmeldt M/F Marstal


Dagens mest læste

- Hurtigruten's nye hybridskib søsat
- Omkring 400 ansatte hos Færgen opsagt
- Ørsteds Race Bank SOV begynder søtest
- To af tre skibe skrottet på strande i Asien
- Havneleje forbedres under værftsophold


Ugens mest læste

- Esvagts næste ERRV søsat
- Nordmændene køber stort ind i Danmark
- Lystsejler har anmeldt M/F Marstal
- Nyt skatteudspil kan ramme danske søfolk
- Express 2 igen ramt af motorhavari
- Fragtskib vædrer sluse i Kieler-Kanalen
- Container-pramme en voksende forretning
- Verdens bedste krydstogtskibe er kåret
- Pirater bange for kogende vand og olie
- Usikkert hvornår Express 2 er sejlklar igen
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst