Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Renere ophugning på vej i Indien

Renere ophugning på vej i Indien

Mandag 4. december 2017 kl: 10:15


Indien er nu på vej til at indføre lovgivning, der implementerer Hong Kong Konventionen om sikker og bæredygtig ophugning af skibe, oplyste Indiens søfartsminister på den IMO-samlingen i London i sidste uge. Men der mangler endnu en række lande, inden konventionen officielt kan træde i kraft.

Foreløbig er konventionen kun blevet ratificeret af Norge, Danmark, Congo, Frankrig, Belgien og Panama og den skal ratificeres af 15 lande, der repræsenterer 40 pct. af verdens handelsflåde, inden den træder i kraft.

Men vigtigheden af Indiens ratificering kan ikke undervurderes, siger en repræsentant for GMS, der er en af de største mellemhandlere af gamle skibe.
“Konventionens tredje betingelse for ikrafttrædelse er, at den tiltrædes eller ratificeres af lande, der har en ophugningskapacitet, der er proportionel med flådernes tonnage under konventionens anvendelsesområde.”

Det er derfor nødvendigt at få mindst et af de tre sydasiatiske lande med for at nå målet:
“Ophugningskapaciteten i Kina, Tyrkiet og resten af verden - men eksklusiv de tre sydasiatiske lande - er i øjeblikket kun 69 pct. af den kapacitet, som kræves under Hong Kong Konventionen, Men konventionens krav vil på den anden side være nået, hvis den tiltrædes af Kina og ét af landene i Sydasien,” siger repræsentaten for GMS.

Ophugningsværfter i Indien har siden 2015 været i gang med at opgradere, så de kan overholde konventionens krav og i dag har halvdelen af de kritiserede værfter på Alang enten opnået godkendelsen eller er på vej til at få den.

Kilde: Maritime Executive.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Seadrill-investorer vil have større andel
- Ny klimadeklaration skal presse IMO
- Droner skal sniffe sig frem til svovl-syndere
- Danmark op på listen over flagstater
- Værft chokeret over dødsulykke
- 25 mio. kr. til maritime uddannelser
- Mistænkeligt skib sejler i rundt i 8-taller
- Danske Rederiers korruptionsindsats virker
- Viking Supply får redningsplan godkendt
- Nyt fund kan være den forsvundne ubåd
- EURONAV vælger SERTICA fra Logimatic
- Maersk Line dæmper optimismen


Dagens mest læste

- Piratangreb fanget på video
- Værft chokeret over dødsulykke
- Slut med passagerer hos Hamburg Süd
- Synker efter påsejling af vrag
- Maersk-rig i gang efter dødsulykke


Ugens mest læste

- Mistænkeligt skib sejler i rundt i 8-taller
- En død efter ulykke på Maersk boreplatform
- Verdens største kran under bygning
- To lodsarbejdere mister livet ved kæntring
- Fiskerenke får stor ulykkeserstatning
- Esvagt vil selv udruste mandskabsfartøjer
- Søværnet overtager nyt inspektionsfartøj
- Større undersøgelse af Nordsø-ulykke
- Sea Shepherd afslører nyt fartøj
- Se Lauge Koch teste våbensystemerne
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst