Klik venligst
danskerederier.gif

Er atomdrevne containerskibe fremtiden?

Er atomdrevne containerskibe fremtiden?
Det amerikanske Savannah var verdens første atomdrevne eksperimentelle fragtskib, søsat i 1962.

Fredag 22. december 2017 kl: 11:45


En ny rapport peger på, at hurtigtsejlende, atomdrevne, mindre containerskibe kunne være den udledningsfrie løsning til fragt af kostbart gods, der i dag transporteres på miljøbelastende mega-containerskibe. Men forhindringerne er fortsat enorme.

Det er det store fokus på at reducere udledningerne fra skibsfarten, der har fået en norsk og en dansk forsker til at overveje, om atomdrift kunne være et realistisk alternativ på containerskibe.

Men høje bygnings- og skrotningsomkostninger samt problemer med at få politisk og samfundsmæssig accept af atomdrevne contianerskibe, vil fortsat være store forhindringer, påpeger en af forskerne, Halvor Schoyen fra University College i Sydøst Norge.

Der kunne dog være en niche-rolle for højhastigheds-skibe til transport af kostbart gods.
Schoyen og den danske medforfatter, Kenn Steger-Jensen fra Aalborg Universitet peger på muligheden for at et langsomt sejlende 20.000 TEU containerskib kunne blive afløst af et 35 knob, 270 miegawatt atomdrevet containerskib med en kapacitet på 9.200 TEU.

Men de påpeger selv i deres research-artikel “Nuclear propulsion in ocean merchant shipping: The role of historical experiments to gain insight into possible future applications", at der vil være enorme forhindringer.

Blandt disse er en byggepris, der kan blive 2,5 gange højere end bygningen af et konventionelt skib, meget højere udgifter til reparationer, forsikring, sikkerhed og bemanding, mens omkostningerne til brændstof til gengæld kan blive lavere.

Dertil kommer usikkerhed om intervallerne for “påfyldning” af brændstof i form af uran, højere omkostninger ved skrotning og måske allermest vigtigt: adgangen til havne.

De fire atomdrevne eksperimental-skibe (bortset fra atomdrevne krigsskibe), der hidtil er blevet bygget, oplevede alle politisk modstand og blev udelukket fra mange havne verden over.

Så umiddelbart tyder det mest på, at atomdrevne containerskibe ikke er svaret på skibsfartens miljømæssige udfordringer

Kilde: TradeWinds


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Kamp om æren for krænkelses-undersøgelse
- Droner skal servicere Equinor-platforme
- Ikonisk flydende restaurant forlist
- Fire transportministre til prøvestøbninger
- Navngivning af fleksibel miljøpram
- Kom med om bord på polarforskningsskib
- Satte verdensrekord på grøn konference
- Dato for sag mod formodet pirat fastsat
- Redningsskib smadrer ind luksus yacht
- Politi fandt særlig bifangst mellem rejerne
- Ny grænse udvider Danmarks søterritorium
- Guld-skat til milliarder fortsat intakt


Dagens mest læste

- Voldsom brand i skrotlast kvæster tre
- Udvidelser på Kalundborg Havn på vej
- SDK FREJA leverer stærk vækst efter fusion


Ugens mest læste

- Bilskib sejlet på grund med vilje
- To omkommet om bord på Norden tankskib
- Maersk overvejer at fordoble grøn ordre
- Estonia: Mystisk hul større end først antaget
- ÆrøXpressen i voldsom påsejling
- Ikonisk flydende restaurant forlist
- Robert Maersk Uggla svarer Biden igen
- Sovcomflot skibe har fået nye forsikringer
- Verdensrekorden på kapacitet slået igen
- Scrubbere er guld værd for rederne
Klik venligst
Klik venligst