Klik venligst
danskerederier.gif

Fem rederier dømt i sag om tonnageskat

Fem rederier dømt i sag om tonnageskat

Tirsdag 9. januar 2018 kl: 15:23



Skatteministeriet har ved Østre Landsret fået medhold i , at fem rederier ikke i det væsentligste blev drevet strategisk og forretningsmæssigt fra Danmark, selvom der med udenlandske selskaber var indgået aftaler om dels timechartering, dels teknisk management.

De fem selskaber havde alle fået medhold i Landsskatteretten i påstanden om, at deres respektive skibe opfyldt tonnageskattelovens § 6, stk. 1, 2. pkt., hvor det er en betingelse for at anvende tonnageskatteordningen, at rederiets skibe ”forretningsmæssigt drives fra Danmark”.

Skatteministeriet indbragte de fem afgørelser for domstolene, og nedlagde påstand om, at selskaberne skulle anerkende, at deres skat for 2009 blev ansat i overensstemmelse med SKATs afgørelser, dvs. uden anvendelse af tonnageskattelovens regler. Selskaberne nedlagde påstand om frifindelse. Sagen blev af Københavns Byret henvist til Østre Landsret som følge af sin principielle karakter.

Under retssagens forberedelse tog det ene af de fem selskaber bekræftende til genmæle. Selskabet anførte i den forbindelse som begrundelse, at det var en økonomisk fordel at tage bekræftende til genmæle, samt at selskabet fastholdt, at det i 2009 opfyldte betingelserne for beskatning efter tonnageskatteordningen og bestred Skatteministeriets retlige analyse.

Selskabet anførte videre, at det ville være muligt at dokumentere, at dets skib i 2009 var strategisk og forretningsmæssigt drevet fra Danmark, men at omkostningerne ved at fremskaffe denne dokumentation her 7-8 år senere var uforholdsmæssigt store.

Landsretten afsagde herefter dom i overensstemmelse med Skatteministeriets påstand for så vidt angår dette selskab, mens sagen fortsatte for de fire øvrige selskaber. Efter en omfattende skriftveksling og fremlæggelse af betydeligt bilagsmateriale tog de fire øvrige sagsøgte selskaber også bekræftende til genmæle.

De fire selskaber gentog i den forbindelse begrundelsen anført af det femte selskab, der tidligere havde taget bekræftende til genmæle. Landsretten afsagde herefter også for så vidt angår de resterende fire selskaber dom i overensstemmelse med Skatteministeriets påstand.

Skatteministeriet blev tillagt sagsomkostninger, selvom de fem selskaber havde påstået sagsomkostningerne ophævet bl.a. under henvisning til, at de sagsøgte ikke havde nogle muligheder for at undgå en stævning, idet Landsskatteretten havde givet selskaberne medhold.

Kilde: kammeradvokaten.dk


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Kystrute-rederier uenige om strategi
- DFDS ansætter sin første kvindelige kaptajn
- Ny bestyrelsesformand i Royal Arctic Line
- Rederne: Meldepligtsforslag ikke godt nok
- Del Monte vil investere i containerskibe
- Handelsskib beskudt ud for Somalia
- Sovende fuld kaptajn skyld i grundstødning
- Olie fra CSL Virginia lukker franske strande
- Polen vil undgå Kaliningrad med ny kanal
- Iran var i 204 antipirataktioner siden 2008
- Ulmende kullast slukket i Auckland
- Mand overlever langt ophold i havet


Dagens mest læste

- DFDS ansætter sin første kvindelige kaptajn
- Stena-færge har succes med batteridrift
- Kystrute-rederier uenige om strategi
- Maritim industri strategisk vigtig for EU
- Pakistan lukker ophugningsstrand


Ugens mest læste

- Besætning: Der var et mindre problem
- Tuco får ordre fra Hovedstadens Beredskab
- Polen vil undgå Kaliningrad med ny kanal
- Skibsvrag kan ændre søfartens historie
- Color Line venter med omflagning
- Fragtskib uden styring ødelægger syv både
- Sådan forlænges et ro/ro skib 30 meter
- DFDS ansætter sin første kvindelige kaptajn
- Container skib rammer kaj i Indien
- Biltransportskib i brand i Nordsøen
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst