Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Fem rederier dømt i sag om tonnageskat

Fem rederier dømt i sag om tonnageskat

Tirsdag 9. januar 2018 kl: 15:23



Skatteministeriet har ved Østre Landsret fået medhold i , at fem rederier ikke i det væsentligste blev drevet strategisk og forretningsmæssigt fra Danmark, selvom der med udenlandske selskaber var indgået aftaler om dels timechartering, dels teknisk management.

De fem selskaber havde alle fået medhold i Landsskatteretten i påstanden om, at deres respektive skibe opfyldt tonnageskattelovens § 6, stk. 1, 2. pkt., hvor det er en betingelse for at anvende tonnageskatteordningen, at rederiets skibe ”forretningsmæssigt drives fra Danmark”.

Skatteministeriet indbragte de fem afgørelser for domstolene, og nedlagde påstand om, at selskaberne skulle anerkende, at deres skat for 2009 blev ansat i overensstemmelse med SKATs afgørelser, dvs. uden anvendelse af tonnageskattelovens regler. Selskaberne nedlagde påstand om frifindelse. Sagen blev af Københavns Byret henvist til Østre Landsret som følge af sin principielle karakter.

Under retssagens forberedelse tog det ene af de fem selskaber bekræftende til genmæle. Selskabet anførte i den forbindelse som begrundelse, at det var en økonomisk fordel at tage bekræftende til genmæle, samt at selskabet fastholdt, at det i 2009 opfyldte betingelserne for beskatning efter tonnageskatteordningen og bestred Skatteministeriets retlige analyse.

Selskabet anførte videre, at det ville være muligt at dokumentere, at dets skib i 2009 var strategisk og forretningsmæssigt drevet fra Danmark, men at omkostningerne ved at fremskaffe denne dokumentation her 7-8 år senere var uforholdsmæssigt store.

Landsretten afsagde herefter dom i overensstemmelse med Skatteministeriets påstand for så vidt angår dette selskab, mens sagen fortsatte for de fire øvrige selskaber. Efter en omfattende skriftveksling og fremlæggelse af betydeligt bilagsmateriale tog de fire øvrige sagsøgte selskaber også bekræftende til genmæle.

De fire selskaber gentog i den forbindelse begrundelsen anført af det femte selskab, der tidligere havde taget bekræftende til genmæle. Landsretten afsagde herefter også for så vidt angår de resterende fire selskaber dom i overensstemmelse med Skatteministeriets påstand.

Skatteministeriet blev tillagt sagsomkostninger, selvom de fem selskaber havde påstået sagsomkostningerne ophævet bl.a. under henvisning til, at de sagsøgte ikke havde nogle muligheder for at undgå en stævning, idet Landsskatteretten havde givet selskaberne medhold.

Kilde: kammeradvokaten.dk


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Brian Mikkelsen: “Vi skal op i top-3”
- Satellit-fotos øger sikkerheden ved issejlads
- Fragtskib spærrede Randers Havn
- Danmark vokser som søfartsnation
- Bornholmslinjen vil ændre lørdagsafgange
- Olie- og shipping-koncern forbliver familiejet
- Regeringens maritime vækstplan endevendes
- USA: 6 kinesiske skibe hjalp Nordkorea
- Udslip fra Sanchi spreder sig igen
- Rolls-Royce overvejer salg af marinedivision
- Nærsøfart klarer sig ikke i konkurrencen
- Skou opfordrer til flere partnerskaber


Dagens mest læste

- Vestas 11 Hour Racing i dødsulykke
- Kokain skjult på CP Offen skrog
- Brian Mikkelsen: “Vi skal op i top-3”
- Stor fremgang for Japans værftsindustri


Ugens mest læste

- De måtte springe for livet
- Marstal Maersk på grund i Suez
- Besætning i ubåd døde på et splitsekund
- Færge driver ind i krydstogtskib
- Bres-line i Svendborg har solgt skibene
- Sanchi er værste tankeruheld siden 1991
- Enorme fundamenter på vej mod Køge
- Gastankskib i kollission med færgeleje
- Verdens største malm-skib leveret
- Bornholmslinjen skal ansætte 300
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst