Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Ørsted tester hybridt mandskabsskib

Ørsted tester hybridt mandskabsskib

Onsdag 10. januar 2018 kl: 09:25


Er det en katamaran eller en luftbådebåd? Svaret er “både og” vedrørende det nye mandskabsfartøj, som Ørsted tester i øjeblikket på ruten fra Esbjerg Havn til havvindmølleparken Horns Rev 2. Fartøjet kombinerer stor sødygtighed med høj hastighed.

Ørsted vil bruge erfaringerne fra sejladsen med den nye CRW (crew trasfer vessel) i Nordsøen til at vurdere, hvor det nye fartøj med fordel kan indsættes. Med en tophastighed på 80 km/t og muligheden for at klare hårdere vejr, skulle det såkaldte “Surface Effect Ship” være i stand til at reducere omkostningerne ved transport af teknikere til og fra vedligeholdelsesopgaver på havvindmøller.

“Et hurtigere fartøj betyder en kortere transittid og dermed kan teknikerne få mere arbeudstidtid i vindmølleparkerne. Når vi driver vindmølleparker har vi dage, hvor vi på grund af vejrforholdene ikke kan få adgang til møllerne, men et mere robust fartøj vil gøre dette muligt og dermed give flere offshore-arbejdsdage pr. år,” siger Håkan Borgström, der er senior manager i Oerations Technology Concept Line i Ørsted.

Under testperioden vil Ørsted opsamle data om fartøjets hastighed, brændstofforbrug og teknikernes erfaringer med skibet.

Skibet er formet som en katamaran, men med fleksible “skørter” mellem skrogene. Når luft pumpes ind mellem disse “skørter” skabes et overtryk, der får skibet til at rejse sig på vandet og dermed giver lavere vandmodstand og højere hastighed, oplyser værftet Umoe Mandal, der har bygget skibet.

Kilde: OffshoreWind


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Verdens største malm-skib leveret
- Crown Seaways får ansigtsløftning
- Nyudviklet tanker udleder 40% mindre CO2
- Ørsted tester hybridt mandskabsskib
- Følg bygningen avancerer polarskib
- Nyt norsk forskningsfartøj til 1,5 mia. kr.
- Bygningen af nye DFDS-skibe skrider frem
- Verdens største bilfærge sat i ordre
- Tuco sælger ProZero til Norsk Havbrug
- Ny bornholmerfærge har fået navn
- Verdens kraftigste cutter suction dredger
- Indsættelse af Ærøs nye el-færge er udsat


Dagens mest læste

- Vestas 11 Hour Racing i dødsulykke
- Kokain skjult på CP Offen skrog
- Brian Mikkelsen: “Vi skal op i top-3”
- Stor fremgang for Japans værftsindustri


Ugens mest læste

- De måtte springe for livet
- Marstal Maersk på grund i Suez
- Besætning i ubåd døde på et splitsekund
- Færge driver ind i krydstogtskib
- Bres-line i Svendborg har solgt skibene
- Sanchi er værste tankeruheld siden 1991
- Enorme fundamenter på vej mod Køge
- Gastankskib i kollission med færgeleje
- Verdens største malm-skib leveret
- Bornholmslinjen skal ansætte 300
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst