Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Costa Concordia helt på vej ind i politik

Costa Concordia helt på vej ind i politik

Fredag 12. januar 2018 kl: 11:26


Vi husker nok bedst de der spillede en uheldig rolle, da krydstogtskibet Costa Concordia for seks år siden ramte et undersøisk skær ved den lille italienske klippeø Giglio og kæntrede. Men der var også helte - f.eks. Gregorio De Falco.

Gregorio De Falco var vagthavende i den italienske kystvagt da Costa Concordia kæntrede. Langt hovedparten af de om bord værende overlevede ulykken, 32 omkom. Blandt de 4.197 der redde sig i land var krydstogtskibets kaptajn Francesco Schettino.

Kaptajn Scettino kontaktede Kystvagten for at oplyse, at de sidste passagerer var i færd med at forlade det kæntrede krydstogtskib. Under samtalen gik det op for Gregorio De Falco, at Schettino ikke længere befandt sig om bord på skibet men i sikkerhed på land, på trods af at der fortsat befandt sig passagerer om bord på krydstogtskibet.

Gregorio De Falco beordrede kaptajn Francesco Schettino til straks at vende tilbage til skibet.

"Vada a bordo, cazzo”, råbte han vredt i telefonen til Schettino, hvilket pænt kan oversættes til: ”Tag tilbage om bord, for fanden da”, men også kan oversættes mere grovkornet.

Francesco Schettino, der senere blev idømt 16 års fængsel for sit ansvar i ulykken og de 32 dødsfald, hævdede senere at han ved et uheld var faldet ned i den redningsbåd der bragte ham tidligt i land.

Gregorio De Falco blev folkehelt i Italien for sin konsekvente og meget direkte måde at kommunikere med kaptajn Schettino på, er popularitet han nu forsøger at omsætte til politisk indflydelse, ved at stille op til det italienske parlament for den populistiske ’Fem Stjerne Bevægelse”.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Brian Mikkelsen: “Vi skal op i top-3”
- Satellit-fotos øger sikkerheden ved issejlads
- Fragtskib spærrede Randers Havn
- Danmark vokser som søfartsnation
- Bornholmslinjen vil ændre lørdagsafgange
- Olie- og shipping-koncern forbliver familiejet
- Regeringens maritime vækstplan endevendes
- USA: 6 kinesiske skibe hjalp Nordkorea
- Udslip fra Sanchi spreder sig igen
- Rolls-Royce overvejer salg af marinedivision
- Nærsøfart klarer sig ikke i konkurrencen
- Skou opfordrer til flere partnerskaber


Dagens mest læste

- Vestas 11 Hour Racing i dødsulykke
- Kokain skjult på CP Offen skrog
- Brian Mikkelsen: “Vi skal op i top-3”
- Stor fremgang for Japans værftsindustri


Ugens mest læste

- De måtte springe for livet
- Marstal Maersk på grund i Suez
- Besætning i ubåd døde på et splitsekund
- Færge driver ind i krydstogtskib
- Bres-line i Svendborg har solgt skibene
- Sanchi er værste tankeruheld siden 1991
- Enorme fundamenter på vej mod Køge
- Gastankskib i kollission med færgeleje
- Verdens største malm-skib leveret
- Bornholmslinjen skal ansætte 300
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst