Scandlines reducerer miljøbelastning
HASYTEC Ultralyd DBP systemet blev i slutningen af 2017 taget i brug på Scandlines‘ hybridfærge M/F Berlin. Det dansk-tyske rederi forbedrer hermed atter sit miljøregnskab og fastholder sin førerposition, når det gælder om at gennemføre miljøvenlige tiltag.
”Vi hilser kombinationen af driftsmæssige fordele og positive indvirkninger på miljøet velkommen. Særligt den konsekvente forbedring af vores færgers miljøpræstation er en vigtig brik i Scandlines’ miljøstrategi,” siger Anette Ustrup Svendsen, Head of Corporate Communications hos Scandlines.
Hele havvandskølesystemet på Scandlines-færgen M/F Berlin er blevet udstyret med HASYTEC Dynamic Biofilm Protection System. På søsterskibet M/F Copenhagen foregår installationen i disse dage.
HASYTEC’s ultralydsbaserede anti-fouling-system har været på markedet siden 2016 og bruges med stor succes i forskellige skibstyper og industrier. I 2017 modtog HASYTEC priserne Environmental Performance Award og Maritime Innovator Award for det innovative system.
De to færger på strækningen Gedser-Rostock er verdens største hybridfærger. Med installationen af systemet på færgerne følger Scandlines, der er pioner inden for miljøvenlig færgefart, op på sin egen miljøstrategi.
Systemet sikrer en optimeret drift af færgernes bokskølere i sommerperioden, hvor havvandet er varmt, og færgerne skal sejle hurtigere på grund af et øget antal kunder om bord. Foruden øget driftssikkerhed vil der også være mindre vedligehold af bokskølerne, og det har yderligere en positiv effekt på miljøet.
Hybridfærgerne M/F Berlin og M/F Copenhagen, der kombinerer traditionel dieseldrift med elektrisk batteridrift, blev indsat på ruten Gedser-Rostock i 2016. Færgerne har plads til 1.300 passagerer, 460 personbiler eller 96 lastbiler. Siden færgerne blev taget i brug, har de sørget for tocifrede vækstrater på ruten.
Kilde: Scandlines