Hvem skal tage skraldet?
Hvor skal USA, Japan, Storbritannien og en lang række andre lande gøre af 5 mio. containere fyldt med skrald? Spørgsmålet trænger sig på efter at Kina ikke længere vil agere skraldespand for alverdens lande. De nye regler træder i kraft 1. marts.
Næsten 80 pct. af de mellem 4-5 mio teu med affald, der i 2016 nåede kinesiske havne, kom fra USA, Japan eller Storbritannien, estimerer Drewry.
Men omkring sommeren i fjor besluttede Kina, at landet ikke længere vil være verdens skraldespand. Landet har hårdt brug for at få styr på den forurening, som det selv skaber.
Kinas import af papiraffald har ligget på 30 mio. tons, mens importen af plastaffald har ligget på omkring 8 mio. tons. Det er ca. den samme mængde, som hele resten af verden har behandlet.
Eksporten af papir til Kina begyndte at falde hurtigt efter meldingen fra de kinesiske myndigheder og nu leder eksportørerne efter andre mulige aftagere af affaldet.
Lande som Indien, Vietnam og Malaysia nævnes som aftagere, men de kan ifølge Drewry slet ikke håndtere de mængder, der nåede de kinesiske havne.
Stoppet for eksport af papir og plasticaffald til Kina berører også de containerrederier, der har nydt godt af de mange mio. teu på retur-ruterne til Kina, hvor der som regel er rigelig med plads.
De må så håbe på, at kineserne øger importen af varer fra vesten. Og det sker rent faktisk. Således er den kinesiske import af oksekød således stedet til 800.000 tons i 2016 mod blot 6.000 tons i 2006.
Og fra 12. juni i fjor blev det igen muligt at købe store amerikanske bøffer i de kinesiske supermarkeder, da Kina hævede et importforbud, der havde været i kraft siden et udbrud af kogalskab i USA i 2003.
Kilde: Journal of Commerce