Skibsskrog blev forlænget på Lindø
Ved hjælp af millimeterpræcise SPMT-enheder assisterede Blue Water Fayard A/S med at forlænge et skibsskrog med tyve meter. I tørdokken på Lindø blev skroget skåret midt over. Den 600 tons tunge forende af skibet blev efterfølgende kørt frem på SPMT-enheder.
”Vi har i mange år haft et godt samarbejde med Fayard A/S. Til dette projekt kom vores ingeniør og stevedoremanager i samarbejde med Fayard A/S frem til en god løsning set i forhold til tid, sikkerhed og fleksibilitet”, siger Jens Anker Gents, som er kontorchef for Blue Water Lindø.
Efter deling af skroget blev sektionerne, som skulle forlænge det, sænket ned og svejset fast. Forinden havde Blue Water transporteret sektionerne fra oplagringsområdet ud til tørdokken.
SPMT-enheder (self-propelling-modular-transporter) er specialtrailere, som særligt er velegnede til at transportere tonstunge elementer. SPMT’erne består af aksler, med en løftekapacitet på 40 tons, og kan derfor sammensættes efter behov afhængigt af hvor tungt godset er.
SPMT-enhederne har 360 graders styring, så de er særdeles manøvredygtige. Blue Water råder i alt over 66 aksler, som tilsammen kan køre med cirka 2.500 tons.
Se video af operationen " target="_blank">HER
Kilde: Blue Water Shipping