Klik venligst
danskerederier.gif

USA's største isbryder i store problemer

USA's største isbryder i store problemer

Torsdag 8. februar 2018 kl: 15:18


USAs aldrende, eneste tilbageværende store isbryder blev ramt af adskillige tekniske udfordringer, blandt andet indtrængning af vand i maskinrummet og motorfejl,da fartøjet var ved at afslutte en nylig mission i Antarktis. Det bekræfter USAs behov for nye store polare isbrydere.

”Selv om vi havde mindre is i år end sidste år, havde vi flere tekniske udfordringer at overvinde for at komme til kaj i McMurdo. Vores ankomst blev forsinket på grund af disse udfordringer”, siger Michael Davanzo, kaptajn på Polar Star.

Under dette års Operation Deep Freeze-mission fik Polar Star problemer med en af sine tre vigtigste gasturbiner den 11. januar. Besætningen var i stand til at fortsætte operationen uden turbinen. Der var problemer med et programmeringssystem mellem motoren ogfartøjets 40-årige elektriske system.

Problemerne fortsatte den 16. januar, da en pakning ved Polar Stars drivaksel lækkede og var årsag til vandindtrængning i maskinrummet. Besætningen stoppede lækken ved hjælp af en nødforsegling og pumpede vandet ud, så der var mulighed for at udføre mere permanente reparationer.

Isbryderen fortsatte og fik leveret brændstof og forsyninger til McMurdo stationen den 18. januar. Den fortsatte med at udvde og vedligeholde sejlkanalen som forberedelse til ankomsten af to amerikanske militære forsyningsskibe, Ocean Giant og Maersk Peary, i de efterfølgende dage. Polar Star forventes at vende tilbage til USA i marts.

Polar Star, der blev bygget for mere end 40 år siden, er den eneste operationelle tunge isbryder i den amerikanske flåde, da søsterfartøjet Polar Sea, blev taget ud af drift i 2010 på grund af store tekniske problemer. Mellemklasse isbryderen USCGC Healyblev sat i grift i 1999, men dens evne til at operere i tung is er begrænset.

”Hvis Polar Star skulle få et katastrofalt mekanisk svigt, ville landet ikke kunne klare store isbrydermissioner som Operation Deep Freeze, og vores nation har ingen fartøjer i stand til at redde besætningen, hvis isbryderne skulle svigte i isen”, siger Vice Adm. Fred Midgette, i U.S. Coast Guard Pacific Area in Alameda, Californien.

“Kilde: MarineLink


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Nordic Shipholding minus på 11,8 mio USD
- Flydedok rejst og indespærret trawler ude
- Maersk sender skib via Nordøstpassagen
- Esvagt Corona får forlænget sin kontrakt
- Piraterne er vendt tilbage til Caribien
- Fundet 10 timer efter fald fra krydstogtskib
- Tag med på en natsejlads fra Hong Kong
- Tankskib frygtes kapret i Guineabugten
- Maersk sikrer levering af lavsvovl-brændstof
- Stor dansk kran på vej til kæntret flydedok
- Bornholmslinjen øver sig på opstart
- Coaster på grund i det sydlige Lillebælt


Dagens mest læste

- Maersk sender skib via Nordøstpassagen
- Coaster fri af grunden i det sydlige Lillebælt
- Ny containerrute fra Skagen indviet
- Canal Tours har indgået overenskomst
- Flydedok rejst og indespærret trawler ude


Ugens mest læste

- Ankerhåndtering tæt på at gå helt galt
- Maersk med til at bekæmpe plastik i havene
- Sådan lægger man et krydstogtskib til land
- Stor dansk kran på vej til kæntret flydedok
- Flydedok forsøges rettet op lørdag morgen
- Supertanker driver ind i opankret tankskib
- Bornholmslinjen øver sig på opstart
- Maersk sender skib via Nordøstpassagen
- Flydedok på Hirtshals Yard er kæntret
- Coaster på grund i det sydlige Lillebælt
Klik venligst
Klik venligst