Klik venligst
danskerederier.gif

USA's største isbryder i store problemer

USA's største isbryder i store problemer

Torsdag 8. februar 2018 kl: 15:18


USAs aldrende, eneste tilbageværende store isbryder blev ramt af adskillige tekniske udfordringer, blandt andet indtrængning af vand i maskinrummet og motorfejl,da fartøjet var ved at afslutte en nylig mission i Antarktis. Det bekræfter USAs behov for nye store polare isbrydere.

”Selv om vi havde mindre is i år end sidste år, havde vi flere tekniske udfordringer at overvinde for at komme til kaj i McMurdo. Vores ankomst blev forsinket på grund af disse udfordringer”, siger Michael Davanzo, kaptajn på Polar Star.

Under dette års Operation Deep Freeze-mission fik Polar Star problemer med en af sine tre vigtigste gasturbiner den 11. januar. Besætningen var i stand til at fortsætte operationen uden turbinen. Der var problemer med et programmeringssystem mellem motoren ogfartøjets 40-årige elektriske system.

Problemerne fortsatte den 16. januar, da en pakning ved Polar Stars drivaksel lækkede og var årsag til vandindtrængning i maskinrummet. Besætningen stoppede lækken ved hjælp af en nødforsegling og pumpede vandet ud, så der var mulighed for at udføre mere permanente reparationer.

Isbryderen fortsatte og fik leveret brændstof og forsyninger til McMurdo stationen den 18. januar. Den fortsatte med at udvde og vedligeholde sejlkanalen som forberedelse til ankomsten af to amerikanske militære forsyningsskibe, Ocean Giant og Maersk Peary, i de efterfølgende dage. Polar Star forventes at vende tilbage til USA i marts.

Polar Star, der blev bygget for mere end 40 år siden, er den eneste operationelle tunge isbryder i den amerikanske flåde, da søsterfartøjet Polar Sea, blev taget ud af drift i 2010 på grund af store tekniske problemer. Mellemklasse isbryderen USCGC Healyblev sat i grift i 1999, men dens evne til at operere i tung is er begrænset.

”Hvis Polar Star skulle få et katastrofalt mekanisk svigt, ville landet ikke kunne klare store isbrydermissioner som Operation Deep Freeze, og vores nation har ingen fartøjer i stand til at redde besætningen, hvis isbryderne skulle svigte i isen”, siger Vice Adm. Fred Midgette, i U.S. Coast Guard Pacific Area in Alameda, Californien.

“Kilde: MarineLink


-

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Nye skibe mindsker Fjord 1 overskud
- Salomon Trader erklæres ’total loss’
- Skou: Det er ikke godt nok
- Analytikere skuffet over Mærsk regnskab
- Skou: Strategi OK, men indtjening mangler
- Maersk fik samlet overskud på 20 mia. kr.
- Brand stopper Stadt Dresden i Venedig
- Maersk skaber problemer på New Zealand
- Yantian Express venter stadig efter brand
- DP World overtager P & O Ferries
- 15 sårede på dansk CTV ved Rügen
- Grundstødt bulker forurener ørige


Dagens mest læste

- Fregat skal ikke løftes helt op af vandet
- Salomon Trader erklæres ’total loss’
- Skou: Det er ikke godt nok
- Analytikere skuffet over Mærsk regnskab
- Nye havnestrejker på vej i Sverige


Ugens mest læste

- Græsk sømandskab når det er bedst
- 15 sårede på dansk CTV ved Rügen
- Spansk krigsskib provokerer ved Gibraltar
- Fragtskib kolliderer med færge
- Maersk skaber problemer på New Zealand
- Norsk fregat klar til at blive hævet
- Fregat-værft varsles om muligt sagsanlæg
- Maersk Honam sektion på vej til HHI
- Maersk fik samlet overskud på 20 mia. kr.
- Reparation af Olga Maersk trækker ud
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst