IMO er klar til at indføre svovlforbud
Det skal være forbudt at have ulovligt brændstof om bord fra 2020. Det er det klare signal fra IMO’s Miljøunderkomité, der i denne uge har drøftet, hvordan man sikrer, at de globale svovlkrav implementeres og håndhæves på fornuftig vis.
”Danske Rederier er meget tilfredse med det klare signal, som IMO i denne uge har sendt. Effektiv håndhævelse er noget, som vi – sammen med vores medlemmer samt en håndfuld søsterorganisationer – har arbejdet længe og hårdt for. Derfor var det også meget positivt, at en samlet international industri foreslog et forbud som optakt til mødet i IMO og ligeledes positivt, at de danske myndigheder gik forrest med støtte,” siger Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier.
IMO’s generalsekretær, Kitack Lim, var helt klar i mælet, da han åbnede det ugelange møde mandag. Her fastslog han, at der ikke er en vej tilbage. De globale svovlkrav vil træde i kraft i 2020. Effekten af reglerne vil være signifikante for både miljøet og folkesundheden, og skal derfor gennemføres, sagde Kitack Lim.
I løbet af mødets første dage var der kun ganske få lande, der udtrykte bekymring om år 2020 som ikrafttrædelsesdato. Der blev derfor hurtig enighed om at drøfte de mere tekniske forslag til håndhævelse af svovlkravene, herunder et forbud mod at have brændstof om bord, der ikke lever op til kravene.
Under disse drøftelser blev IMO landene enige om at indstille til IMO’s Miljøkomité, at det fra 2020 skal være forbudt at have brændstof om bord med et svovlindhold på mere end 0,5 procent, medmindre skibet har en scrubber installeret til at rense skibsrøgen.
Nu tager IMO fat på det praktiske omkring implementering for at sikre, at både brændstofleverandører, rederier og myndigheder har de rigtige redskaber og vejledninger til at efterleve svovlkravene. Et møde af en uges varighed med særligt fokus på implementering af svovlkravene er planlagt til juli 2018.
Mødet foregik i en underkomité til IMO’s Miljøkomité. Det betyder, at forslaget nu sendes til drøftelse på det næste møde, der finder sted i april. Det bliver som et ”matter of urgency”. Det betyder, at forslaget hastebehandles og kan vedtages endeligt i oktober.
Herefter skal forslaget indarbejdes i IMO’s MARPOL konvention, før det kan træde i kraft. Det forventes at ske den 1. marts 2020.
Kilde: Danske Rederier