Klik venligst
danskerederier.gif

Konsulent: Eldrevne færger er fremtiden

Konsulent: Eldrevne færger er fremtiden

Lørdag 10. februar 2018 kl: 09:00


Batteripriserne falder, samtidig med at batterierne bliver kraftigere. Fremtidens løsning er eldrevne færger - vel at mærke uden en dieselgenerator som reserve. Det mener Henrik Hagbart Mikkelsen der er konsulent på Ærøs el-færge.

"Jeg er ikke i tvivl om, at ren batteridrift er fremtiden. Det er der, vi er på vej hen. Over de sidste seks år er batterierne pris faldet med 16 % om året i gennemsnit", fastslår Henrik Hagbart Mikkelsen. Han mener, at tiden nu er inde til, at de danske færgerederier bør kaste sig ud i projekteringen af nye el-færger:

"Som jeg ser det, er der endnu ikke helt erfaringer nok til at stille en præcis tilbagebetalingskalkule op. Derfor er det klogt at inddrage de erfaringer, der lige nu bliver indhentet eksempelvis på el-færgen på Ærø, der har en demoperiode på halvandet år, hvor alle kan få glæde af erfaringerne", siger Henrik Hagbart Mikkelsen til Færgesekretariatets Nyhedsbrev.

"Retrofit af batteridrift har vist sig at være både relativt dyrere og mere kompliceret end nybygning. Fra værfternes side sikrer man sig imod uforudsete problemer, og det gør projekttilbuddene dyrere, end de måske burde være".

Der er flere parametre der er afgørende for, om det kan lade sig gøre, og om det er rentabelt. For det første er det helt grundlæggende, at det motorstyresystem, man har, er kompatibelt. For det andet skal det sikres, at færgen kan få landstrøm i de mængder, der er nødvendigt.

Færgens alder har også betydning, Henrik Mikkelsens skøn er, at hvis færgen er mere end 15-20 år gammel, vil det på et tidspunkt bedre kunne betale sig at bygge en ny færge end at retrofitte med eldrevet maskineri.

Men det bedste råd lige nu er ifølge Henrik Mikkelsen, at vi får indsamlet nogle flere erfaringer:
"Når vi har dem, kan vi sige, hvornår det kan betale sig at bygge nyt - hvornår der er break even. I den sammenhæng er Færgesekretariatets batterigruppe en central spiller".

Mange retrofit-løsninger vil være hybride. Det vil sige en kombination af batteridrift og dieseldrift med skibets eksisterende maskineri.

Hybriddrift på nybygninger vil være et mellemtrin, hvor tilstrækkelig strøm ikke kan skaffes fra land til at dække sejldistancen ind. Derfor kan hybriddrift være en god løsning for nogle, da den indebærer en energieffektivisering i forbindelse med færgens fremdrivning.

Hybriddrift er dog langt fra så energieffektivt som ren batteridrift og bør kun være en overgangsordning. Hybride nybygninger bør være forberedt til senere at kunne udvides til fuld eldrift, hvis ikke der er meget langt mellem havnene.

Kilde: Færgesekretariatets Nyhedsbrev Februar


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Indonesisk tankskib brudt i brand
- Grækenland verdens største skibsfartsnation
- Flere måneder lang reparation af Finlandia
- Danske Bank: Større underskud i Frontline
- Singapore stopper Wilhelmsen opkøb
- Nyt belgisk containerrederi på vej
- Maersk i luften med blockchain forsikring
- Kampagne for for udenlands arbejdskraft
- Als færge ramte af nedbrud
- Eftersøgning af mand over bord indstillet
- Digitalisering og kompetencer er nøgleord
- Maersk vil reparere brandhærget skib


Dagens mest læste

- Forlist trawler i Hvide Sande hævet
- Indonesisk tankskib brudt i brand
- Grækenland verdens største skibsfartsnation
- Forlist trawler i Hvide Sande hævet


Ugens mest læste

- Vild video: Kran taber båd
- Saddams dansk byggede yacht bliver hotel
- Norsk nej til bygning af det længste skib
- Styrmand død efter overbordfald i Nordsøen
- Dyrt at få udleveret gods fra Maersk Honam
- Maersk vil reparere brandhærget skib
- Nu vokser flodkrydstogtskibene også
- Skibe sejlede forbi nødstedte i otte timer
- Bomtrawler kæntret ved Hvide Sande
- Ny direkte rute mellem Aarhus og Helsinki
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst