-
danskerederier.gif

Konsulent: Eldrevne færger er fremtiden

Konsulent: Eldrevne færger er fremtiden

Lørdag 10. februar 2018 kl: 09:00


Batteripriserne falder, samtidig med at batterierne bliver kraftigere. Fremtidens løsning er eldrevne færger - vel at mærke uden en dieselgenerator som reserve. Det mener Henrik Hagbart Mikkelsen der er konsulent på Ærøs el-færge.

"Jeg er ikke i tvivl om, at ren batteridrift er fremtiden. Det er der, vi er på vej hen. Over de sidste seks år er batterierne pris faldet med 16 % om året i gennemsnit", fastslår Henrik Hagbart Mikkelsen. Han mener, at tiden nu er inde til, at de danske færgerederier bør kaste sig ud i projekteringen af nye el-færger:

"Som jeg ser det, er der endnu ikke helt erfaringer nok til at stille en præcis tilbagebetalingskalkule op. Derfor er det klogt at inddrage de erfaringer, der lige nu bliver indhentet eksempelvis på el-færgen på Ærø, der har en demoperiode på halvandet år, hvor alle kan få glæde af erfaringerne", siger Henrik Hagbart Mikkelsen til Færgesekretariatets Nyhedsbrev.

"Retrofit af batteridrift har vist sig at være både relativt dyrere og mere kompliceret end nybygning. Fra værfternes side sikrer man sig imod uforudsete problemer, og det gør projekttilbuddene dyrere, end de måske burde være".

Der er flere parametre der er afgørende for, om det kan lade sig gøre, og om det er rentabelt. For det første er det helt grundlæggende, at det motorstyresystem, man har, er kompatibelt. For det andet skal det sikres, at færgen kan få landstrøm i de mængder, der er nødvendigt.

Færgens alder har også betydning, Henrik Mikkelsens skøn er, at hvis færgen er mere end 15-20 år gammel, vil det på et tidspunkt bedre kunne betale sig at bygge en ny færge end at retrofitte med eldrevet maskineri.

Men det bedste råd lige nu er ifølge Henrik Mikkelsen, at vi får indsamlet nogle flere erfaringer:
"Når vi har dem, kan vi sige, hvornår det kan betale sig at bygge nyt - hvornår der er break even. I den sammenhæng er Færgesekretariatets batterigruppe en central spiller".

Mange retrofit-løsninger vil være hybride. Det vil sige en kombination af batteridrift og dieseldrift med skibets eksisterende maskineri.

Hybriddrift på nybygninger vil være et mellemtrin, hvor tilstrækkelig strøm ikke kan skaffes fra land til at dække sejldistancen ind. Derfor kan hybriddrift være en god løsning for nogle, da den indebærer en energieffektivisering i forbindelse med færgens fremdrivning.

Hybriddrift er dog langt fra så energieffektivt som ren batteridrift og bør kun være en overgangsordning. Hybride nybygninger bør være forberedt til senere at kunne udvides til fuld eldrift, hvis ikke der er meget langt mellem havnene.

Kilde: Færgesekretariatets Nyhedsbrev Februar


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Nordic Shipholding minus på 11,8 mio USD
- Flydedok rejst og indespærret trawler ude
- Maersk sender skib via Nordøstpassagen
- Esvagt Corona får forlænget sin kontrakt
- Piraterne er vendt tilbage til Caribien
- Fundet 10 timer efter fald fra krydstogtskib
- Tag med på en natsejlads fra Hong Kong
- Tankskib frygtes kapret i Guineabugten
- Maersk sikrer levering af lavsvovl-brændstof
- Stor dansk kran på vej til kæntret flydedok
- Bornholmslinjen øver sig på opstart
- Coaster på grund i det sydlige Lillebælt


Dagens mest læste

- Maersk sender skib via Nordøstpassagen
- Coaster fri af grunden i det sydlige Lillebælt
- Ny containerrute fra Skagen indviet
- Canal Tours har indgået overenskomst
- Flydedok rejst og indespærret trawler ude


Ugens mest læste

- Ankerhåndtering tæt på at gå helt galt
- Maersk med til at bekæmpe plastik i havene
- Sådan lægger man et krydstogtskib til land
- Stor dansk kran på vej til kæntret flydedok
- Flydedok forsøges rettet op lørdag morgen
- Supertanker driver ind i opankret tankskib
- Bornholmslinjen øver sig på opstart
- Maersk sender skib via Nordøstpassagen
- Flydedok på Hirtshals Yard er kæntret
- Coaster på grund i det sydlige Lillebælt
Klik venligst
Klik venligst