Stærkt produkt skal holde Amazon væk
Maersk Line er gået ind i kampen for at forhindre kunder som Amazon og kinesiske Alibaba i at bliver konkurrenter om få år. Og Maersk-chefen er på det rene med, at det kræver stærke produkter og den rigtige strategi.
“Amazon er en trussel, hvis vi ikke gør vores arbejde godt nok,” siger Søren Skou, CEO i A.P. Møller - Maersk i et interview med Bloomberg. “Gør vi det ikke godt nok, er der ingen tvivl om, at store, stærke selskaber som Amazon vil se på, om de kan gøre det bedre selv.”
Aktierne i transportselskaberne FedEx Corp og UPS Inc. faldt i sidste uge på rapporter om, at Amazon overvejer selv at stå for en større del af leverancerne til kunderne.
Skulle selskabet også overveje selv at stå for leverancerne til sine lagre, kan det gå ud over shipping-branchen. Men Søren Skou mener, at Maersk er på det rigtige strategiske spor i forhold til at kunne beholde Amazon som kunde - og ikke få det som konkurrent - med satsningen på en gennemgribende digitalisering.
“Amazon er ikke interesseret i telefonopkald og emails, de ønsker at være forbundet elektronisk og digitalt, så de kan agere på egen hånd. Det matcher vores nye strategi: de ønsker en end-to-end container shipping og vi ønsker at tilbyde hele denne service” siger Søren Skou.
Arbejdet med at gøre det lettere at være kunde har allerede sat sig tydelige spor. Således tog det i 2014 mere end to timer at færdiggøre en container-booking hos Maersk. I 2016 var det gennemsnitlige tidsforbrug reduceret til 22 minutter og Maersk-ledelsen har et mål om, at reducere tidsforbruget til to minutter allerede i år.
Kilde: Bloomberg