Maersk: Bestikkelse fortsat stort problem
Omfanget og alvoren af bestikkelse i den maritime sektor gør det umuligt for aktørerne selv at beskytte virksomheden og medarbejderne. “Vi må samarbejde med andre i vores industri og med myndighederne,” skriver A.P. Møller - Maersk i selskabets Bæredygtigheds rapport for 2017.
En målrettet indsats for helt at fjerne den “smørelse” af embedsmænd i havne i visse dele af verden, der i har været mere reglen end undtagelsen for at få behandlet skibenes laster, har reduceret Maersk Line´s betalinger med 96 pct. siden 2015, skriver selskabet.
Dette tal omfatter dog kun den halvdel af Maersk Line flåden, der er eget af selskabet selv, mens der ikke offentliggøres tal for de charterede skibe.
Maersk har bekæmpet smøring, bestikkelse - “facilitation payments” - i otte år både alene og i samarbejde med andre parter og har lært, at tre ting afgør om indsatsen bliver succesfuld.
1: Opbygning af viden hos medarbejderne om, hvordan de mest effektivt håndterer afpresning. 2: Mapping af risici i processer og samarbejde med lokale myndigheder for at klargøre lokale regler og lovgivning. Vi gør denne viden tilgængelig for vores medarbejdere for at styrke dem i situationer, hvor de bliver udsat for afpresning. 3: Sikre, at der er eskalerings-muligheder til kompetent lokal support, hvis der opstår komplikationer.
Maersk Line har haft succes med sin indsats og er nu gået ind i et projekt med udenrigsministeriet og en gruppe danske rederier for at teste en model for et privat-offentligt samarbejde, der bygger på på Maersk Lines erfaringer for at bekæmpe korruptionen.
Kilde: A.P. Møller - Maersk