Maersk: Alang nærmer sig tyrkiske værfter
De stærkt kritiserede skrotværfter i Alang i Indien får nu støtte fra Maersk, der siger, at de er på vej til at overholede høje sikkerheds- og miljømæssige standarder. Maersk medvirker selv til at gøre forholdende på de indiske værfter bedre, skriver rederiet i gruppens Bæredygtighedsrapport for 2017.
“Efter 20 måneder præsterer tre værfter i Alang, Indien, på samme niveau eller bedre en værfter i Kina og Tyrkiet, der plejede at være de eneste muligheder for en økonomisk bæredygtig og ansvarlig genanvendelse af skibe. Døren til at ændre en ellers fastlåst situation er blevet åbnet og nu skal accelererer denne udvikling,” siger Søren Skou i Bæredygtighedsrapporten fra 2017.
Maersk startede sit eget projekt med at forbedre forholdene på værfter i Alang, da rederiet i 2016 sendte to skibe afsted til Shree Ram værftet på Alang i maj 2016. Det blev voldsomt kritiseret af flere miljøorganisationer, men Maersk forsvarede sig med, at “det var en mulighed for at ændre industrien til det bedre”.
Og det er altså det arbejde, som Søren Skou nu er godt tilfreds med fremdriften i. “Vi håber, at andre rederier vil gå sammen med os i arbejdet med at transformere hele Alang skibsgenanvendelses industrien ved at kræve høje standarder for sikkerhed, menneskerettigheder og miljøet og ved at overvåge implementeringen på stedet fra dag til dag. Det handler om, at virksomheder og partnere skal arbejde sammen for at løse et komplekst problem,” siger Søren Skou.
Rederiet har i de seneste 20 måneder sendt seks skibe til skrotning på tre værftet i Alang, hvilket er blevet stærkt kritiseret fra flere sider.
“Påstanden er, at vi sender skibe til Alang for at spare penge og at det er uansvarligt at arbejde med værfter før de fuldt ud overholder alle regler. For A.P. Møller - Maersk ville det have været billigere at fortsætte med at sende
nogle få skibe til genanvendelse på værfter i Kina hvert år og sælge andre skibe fra før skotning eller at chartre tonnage i stedet for at eje skibe. Den tilgang skaber ikke forandring der hvor 85 pct. af alle skibe bliver skrottet, oftest under uacceptable standarer. Vi tror, at det at være tilstede kan være med til at løse dette problem,” skriver A.P. Møller - Maersk.
Kilde: A.P. Møller - Maersk