Organisationer anbefaler lav hastighed
I kampen for lavere CO2 udslip anbefaler de tre shippingorganisationer Intercargo, Intertanko og ECSA nu lavere hastigheder som en “realistisk vej” til at nå målet om et lavere CO2 udslip. Men de tre organisationer mener, at politikerne ikke behandler skibsfarten fair, når det kommer til miljømæssige reguleringer.
Indførelsen af kravet om brug af olie med lavt svovlindhold fra 1.1. 2020 er ifølge formændene for de tre organisationer et godt eksempel på et tiltag, der uretfærdigt lægger ansvaret for overholdelse over på rederierne, selvom der ikke vil være tilstrækkelige mængder svovlfattig olie tilrådighed, hævder de tre.
“Hvis regeringerne virkelighed ønskede at finde en hurtig og praktisk løsning, så skulle de gøre det obligatorisk for deres lokale raffinaderier at producere olie med lavt svovlindhold. Så ville vi forpligte os til at bruge det,” sagde John Platsidakis, formand for Intercargo på et debatmøde ved Capital Link Greek Shipping Forum i Athen.
På mødet fastslog formanden for European Community Shipowners Associations (ECSA), Panos Laskaridis , at der er brug for “radikale løsninger”, hvis shipping skal medvirke til at nedbringe CO2 udledningerne: “Vi er nødt til at diskutere ting, der endnu ikke er blevet diskuteret i dybden - en fart reduktion er en af dem,” sagde Panos Laskaridis.
Han fik opbakning fra Nikolas Tsakos, der er formand for Intertanko. “Lav hastighed er en vej til at reducere vores miljømæssige aftryk og det bør vi kigge på,” sagde han.
Formanden for Intercargo var dog mere reserveret i forhold til forslaget. Han var enig i, at det umiddelbart lød godt, men var bekymret for, at det kunne betyde, at der ville blive brug for flere skibe til at transportere den samme mængde gods.
“Jeg ved ikke, hvad slutresultatet vil blive,” sagde han.
Kilde: TradeWinds