To af tre skibe skrottet på strande i Asien
Ifølge nye data fra NGO Shipbreaking Platform, blev 835 store havgående kommercielle fartøjer solgt til skrotværfter i 2017. 543 blev brudt ned ved håndkraft på tidevandsstrande i Bangladesh, Indien og Pakistan. De udgjorde 80,3 procent af al tonnage, der blev ophugget globalt.
”Tallene for 2017 er et kedeligt vidnesbyrd om skibsindustriens uvillighed til at handle ansvarligt. Virkeligheden er at værfter med infrastruktur, der passer til den tunge og farlige industri, som genanvendelse af skibe er, og som kan sikre arbejdsvilkår og indeslutning af forurenende stoffer, ikke bliver brugt af rederne”, siger Ingvild Jenssen, grundlægger og direktør for NGO Shipbreaking Platform.
I 2017 mistede mindst 10 arbejdere deres liv på skibsværfter på Gadani i Pakistan. NGO'en dokumenterede også 15 dødsfald på andre Bangladesh værfter sidste år, hvor også mindst 22 andre arbejde kom alvorligttil skade.
Selv om internationale og lokale ngo'er gentagne gange blev nægtet adgang til de indiske værfter, blev NGO platformen informeret om mindst otte dødsulykker i Alang i 2017.
Som i 2016 toppede Tyskland og Grækenland listen over lande, der fik skibe skrottet på strandene i 2017. Tyskere ejere, her iblandt banker og skibsfonde, sendte 50 skibe solgt til skrotning ud af i alt 53 til strandene. Græske ejere overhalede tyskerne med en spids, da det absolutte antal skibe solgt til sydasiatiske ophugningsværfter var på i alt 51 skibe i 2017.
”Det er særligt skammeligt, at så mange europæiske rederier skrot deres fartøjer på strande. Deres åbenlyse mangel på interesse i at sikre, at ophugningsarbejdere rundt omkring i verden nyder godt af de bedste tilgængelige teknologier, og at miljøet er lige beskyttet overalt”, siger Ingvild Jenssen.
Den værste virksomhed med hensyn til beaching af skiber ifølge NGO'en var Continental Investment Holdings (CIH), den Singapore-baserede Shipowning Arm of Myanmar-reder Kaptein U Ko Ko Htoo og moderselskab Continental Shipping Line.
Virksomheden solgte ni skibe til ophugning på strande i 2017. Fire fartøjer sluttede i Bangladesh, hvor en arbejdstager i slutningen af december blev dræbt af en faldende jernplade under nednedbrydning af CIHs Taung Gyi Star.
Rangeret på andenpladsen solgte containerskibsgiganten Mediterranean Shipping Company (MSC) syv skibe til indiske skrotværfter
Kilde: splash247