Søfartsstyrelsen fokuserer på overbordfald
Søfartsstyrelsen skærper opmærksomheden på risikoen for overbordfald fra især enmandsbetjente fiskefartøjer, men også generelt fra alle fiskefartøjer. Søfartsstyrelsen vil sætte ekstra fokus på overbordfald og mulighederne for at redde en overbordfalden.
”Det er vigtigt at understrege, at der ikke er kommet nye regler, men overbordfald er særligt fatale på enmandsbetjente fartøjer. Derfor vil Søfartsstyrelsen på kommende syn have det i ekstra fokus”, siger Lars Gerhard Nielsen, synschef i Søfartsstyrelsen.
Ejer eller arbejder på et enmandsbetjent fiskefartøj, skal være særligt opmærksom på, at i koldt vand er hurtig handling af afgørende betydning. Overbordfald i koldt vand betyder hurtigt tab af kræfter og førlighed som følge af nedkøling efterfulgt af bevidstløshed og drukning.
Det er en rigtigt god ide at bruge arbejdsvest, selvom der er en lønning og ingen umiddelbar fare for at falde over bord. Ingen ved, hvornår ulykken sker. Hænger man fast i garnet, kan man blive trukket over bord.
Det er særligt vigtigt at bruge arbejdsvest på enmandsbetjente fartøjer, da der ikke er nogen om bord til at hjælpe med at komme om bord igen eller til at slå alarm. Arbejdsvesten forlænger den tid, opholdet i vandet kan vare. Arbejdsvest sikrer, at man holder sig flydende og har flere kræfter til at kravle op ad redningslejderen.
Hvis man arbejder med noget ud over det sædvanlige, så brug livline. Det er i anderledes arbejdssituationer og i arbejdssituationer med særlig risiko, at mange ulykker sker.
Det er meget vigtigt snarest muligt at udsende nødmelding. Hvis man bærer en PLB’er – en personlig nødpejlesender – kan et nødsignal udsendes, selvom man befinder sig i vandet, og disse er derfor særligt attraktive for enmandsbetjente fartøjer.
Til entring fra vandet skal der anvendes indbyggede trin i skibssiden eller en anvendelig fastmonteret eller udtrækkelig redningslejder. Knudetov eller bildæk er ikke tilstrækkeligt. Under syn vil der yderligere være fokus på øvelser med lejderen.
I skibe med mere end en person om bord, er der krav om kejs eller sele (på en stage), så en bevidstløs person kan bjærges. Andet relateret udstyr såsom Markusnet og Quicksling er kun et frivilligt supplement.
Brug af en (automatisk trådløs) dødemandsknap/fjernbetjent nødstop er også en rigtigt god mulighed for at højne sikkerheden til søs. Her vil overbordfald bevirke stop af motoren via en lille bærbar personlig sender, så skibet ikke sejler væk.
Hos Fiskeriets Arbejdsmiljøråd kan man få råd og vejledning om udstyr. Læs mere HER
og HER
Kilde: Søfartsstyrelsen