Krav om mere godkendt skrotningskapacitet
EU´s hvidliste over godkendte ophugningsværfter indeholder ikke den tilstrækkelige kapacitet, mener Danske Rederier, der sammen med bl.a. Maersk arbejder på at få listen udbygget med ophugningsværfter i Indien. Listens sammensætning diskuteres på TradeWinds Ship Recycling Forum i Hamborg i dag.
”Det er afgørende at fastholde den positive udvikling i et land som Indien, hvor en væsentlig del af verdensflåden ophugges årligt. Her kan EU’s hvidliste være et fantastisk værktøj og fungere som et positivt incitament. Herudover har den nuværende liste det praktiske problem, at kapaciteten slet ikke er tilstrækkelig, siger Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier.
Der ophugges ca. 800 skibe på verdensplan hvert eneste år. Intet tyder på, at denne udvikling vender lige foreløbigt, og der er således brug for ophugningsværfter, der kan håndtere den store mængde af skibe på forsvarlig miljø- og sikkerhedsmæssig vis, mener Danske Rederier.
EU’s foreløbige hvidliste kan kun håndtere 12 pct. af skibene med europæiske flag, der ophugges hvert år. Ser man på størrelsen af skibene, så kan værfterne på listen kun ophugge 9 pct. af de skibe, der er over 200 meter lange.
Og det er helt utilstrækkeligt, mener Maria Skipper Schwenn.
22 værfter uden for EU har søgt om at blive optaget på EU’s hvidliste. Det gælder bl.a. en række værfter i Alang, og processen med at vurdere dem er i gang lyder det fra EU-Kommissionen. I Alang i Indien har et antal værfter investereret kraftigt i at forbedre forholdene, så de kan blive omfattet af listen. Det skyldes bl.a. Maersk’s engagement i området, der har haft en positiv indflydelse. Resultaterne af indsatsen har givet resultater, der nu kan måles, siger John Kornerup Bang, Head of Sustainability, Strategy & Shared Value i Mærsk.
”Vi oplever en imponerende fremgang på de Alang-værfter, som vi arbejder med. Vores eksterne auditører registrerede mellem 52 og 82 fejl og mangler i 2016, som nu er udbedret. Det understreger, at vores engagement har en positiv indflydelse, der kan inspirere og brede sig til andre ophugningsværfter, så de ikke kun konkurrerer på pris, men også ordentlige standarder,” siger han.
EU´s liste over godkendte ophugningsværfter træder efter planen i kraft ved årsskiftet.
Kilde: Danske rederier