Skibs-brande: Voldsomme og med tab af liv
Flere forsikringsselskaber har i de senere år advaret mod de alvorlige konsekvenser - både i forhold til tab af menneskeliv, gods og materiel - som brande på de store containerskibe fører med sig. Maersk Honam er blot den sidste i en lang række. Læs om de øvrige her.
Når containerskibe bliver større og større stiger også komplikationerne ved en brand, der hurtigt kan gribe om sig og være særdeles svær at bekæmpe. Lige nu kæmper brandslukningsfartøjer fortsat for at få slukket den voldsomme brand på Maersk Honam i Det Arabiske Hav, der har kostet fem mennesker livet.
Et af de 23 evakuerede besætningsmedlemmer døde af sine kvæstelser, mens resterne af tre omkomne er fundet ombord på skibet. Den sidste savnede betragtes også som omkommet af Maersk Line.
Selvom årsagen til branden endnu ikke er fundet, står det dog klart, at den er brudt ud blandt containerne. Og det er sket på et topmoderne skib, bygget i 2017, der har de mest sofistikerede sikkerhedssystemer ombord.
Advarsler om problemerne med brande på containerskibe er tidligere blevet luftet af bl.a. Union of Marine Insurers, Allianz, Den Svenske Klub og DNV GL. Temperaturer på mere end 500 grader inde i containerne gør brandslukningen ekstremt vanskelig og farlig og betyder, at ilden let kan sprede sig til andre og containere og til skibet som helhed.
Og konsekvenserne kan være tragiske som på Maersk Honam. Det blev de også, da MSC Flaminia i 2012 i Atlanterhavet blev ramt af en brand, der førte til en eksplosion. Tre besætningsmedlemmer mistede livet.
Seatrade har oplistet alvorlige brande på containerskibe i de sidste seks år.
MSC Daniela, 4. april 2017: Besætningen på det 13.800 teu store containerskib udsendte nødsignaler om formiddagen, da skibet befandt sig 120 sømil fra Sri Lanka på grund af en brand. Det tog mere end 12 timer for den Sri Lankanske og indiske kystvagt at på kontrol over branden.
APL Austria, 12. februar 2017: Skibet, der var lastet med farligt gods brød i brand ud for Sydafrika og gik i havn i Port Elizabeth, efter at besætningen havde udsendt nødsignaler. Det tog to dage at bringe branden under kontrol.
Hansa Brandenburg, 19. juli 2013: Der udbrød brand på det 1.740 teu containerskib, da det var på vej fra Singapore til Durban. Branden forårsagede store ødelæggelser i skibets last-strukturer.
Eugen Maersk, 13. juni 2013: En brand brød ud blandt skibets containere i Aden Bugten, da skibet var på vej til Rotterdam. Skibet gik i havn i Dijbouti, hvor ilden blev slukket. 16 containere blev ødelagt.
MSC Flaminia, 14. juli 2012. Der udbrød brand blandt containerne på det 6.750 teu store skib, der førte til en eksplosion. Besætningen var tvunget til at forlade skibet midt i Atlanten. Tre besætningsmedlemmer mistede livet i branden. To blev bekræftet omkomne, mens den tredje aldrig blev fundet.
Hyundai Fortune, 21. marts 2006: Besætningen på det 5.551 teu store skib forlod skibet syd for Yemen, efter at en eksplosion under dæk startede en brand, der spredte sig på skibet. Ilden brændte i flere dage og en trediedel af containerne ombord blev ødelagt.
Se flere billeder af de voldsomme skader på Maersk Honam HER
Kilde: Seatrade Maritime News