-
danskerederier.gif

USCG leder efter tabte Maersk-containere

USCG leder efter tabte Maersk-containere
Arkivbillede

Tirsdag 13. marts 2018 kl: 08:45


US Coast Guard, NOAA og Environmental Protection Agency forsøger at spore og finde 76 containere, som faldt over bord fra containerskibet Maersk Shanghai omkring 15 sømil fra Oregon Inlet i North Carolina, søndag den 4. marts.

”Vores vigtigste prioritet er at sikre navigation i området og imødegå potentielle miljøpåvirkninger. Vi arbejder med NOAA, EPA, National Park Service, statslige - og lokalt nødberedskab og de ansvarlige parter om at reducere navigations- og miljøfarer så hurtigt som muligt”, siger Coast Guard Capt. Bion Stewart, chef for Sektor North Carolina.

Skibet meddelte vagterne på Sector North Carolina's kommandocenter, via VHF-FM kanal 16, at det havde tabt omkring 70 lastede containere på grund af kraftig sø og voldsomme vindforhold. Maersk bekræftede senere, at det samlede antal containere, der røg udenbords, var 76 samt deres indhold.

En af containerne, der blev tabt, indeholder cirka 3.000 kilo svovlsyre. Ifølge Kystvagten er ingen container med svovlsyre skyllet i land eller fundet flydende i havoverfladen. Der skulle angiveligt ikke være andre farlige stoffer i de mistede containere.

Fly fra Kystvagtens Air Station Elizabeth City, Coast Guard Auxiliary og fly, der har indgået aftale med rederiet, har gennemført flere overflyvninger, hvor ni containere er fundet liggende på overfladen. I øjeblikket er kun to af de ni containere synlige for skibsfarten.

. Ejerne af Maersk Shanghai kontraherede et bjærgningsfirma for at placere sporingsudstyr og lys på containerne. Kystvagten fortsætter med at udsende advarsler for at informere sejlere om de kendte containers positioner.

Mærsk har også udviklet en plan om at bruge side-scan sonar for at finde de sunkne containere for at fastslå deres risiko for skibsfart og miljøpåvirkning. Vejr- og havforholdene bestemmer, hvor hurtigt det er muligt at foretage en effektiv undersøgelse af området.

Planer udviklet af Maersk for at sikre sejladsen og minimere indvirkning på miljøet og det marine liv skal godkendes af US Coast Guard, NOAA og EPA inden de sættes i gang.

Kilde: Marinelog


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Afviste flygtninge er ankommet til Spanien
- Orgier med narko og sex på krydstog
- Video:SSL Kolkata opankret efter slukning
- Otte evakueret fra synkende tyrkisk skib
- Pacific Basin sømand død, to andre indlagt
- Voldsom brand på skib i Port Kembla
- Den russiske flåde i alarmberedskab
- Nye oplysninger om Scandinavian Star
- Prins Joachim på dæk med Det Blå Danmark
- Dorian LPG afviser frieri fra BW LPG
- Stort ”JA” til sammenlægning med Lederne
- Rekordtilgang af dansk-flagede skibe


Dagens mest læste

- Orgier med narko og sex på krydstog
- Equinor indgår store milliardkontrakter
- Otte evakueret fra synkende tyrkisk skib
- Voldsom brand på skib i Port Kembla
- Transocean vil skrotte fire dybhavsrigge


Ugens mest læste

- 22 evakueret fra brændende containerskib
- Containere vælter ned over bunkerskib
- Den russiske flåde i alarmberedskab
- Maersk lukker tre år gammel containerfabrik
- Se gigant gå til kaj i Fredericia
- Nye oplysninger om Scandinavian Star
- Guldjægere vil hente skatte for 750 mio. $
- ONE tager i mod første skrig-malede skib
- Maersk Edmonton grundstødt i Malaysia
- DFDS bestiller endnu en ny fragtfærge
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst