USCG leder efter tabte Maersk-containere
US Coast Guard, NOAA og Environmental Protection Agency forsøger at spore og finde 76 containere, som faldt over bord fra containerskibet Maersk Shanghai omkring 15 sømil fra Oregon Inlet i North Carolina, søndag den 4. marts.
”Vores vigtigste prioritet er at sikre navigation i området og imødegå potentielle miljøpåvirkninger. Vi arbejder med NOAA, EPA, National Park Service, statslige - og lokalt nødberedskab og de ansvarlige parter om at reducere navigations- og miljøfarer så hurtigt som muligt”, siger Coast Guard Capt. Bion Stewart, chef for Sektor North Carolina.
Skibet meddelte vagterne på Sector North Carolina's kommandocenter, via VHF-FM kanal 16, at det havde tabt omkring 70 lastede containere på grund af kraftig sø og voldsomme vindforhold. Maersk bekræftede senere, at det samlede antal containere, der røg udenbords, var 76 samt deres indhold.
En af containerne, der blev tabt, indeholder cirka 3.000 kilo svovlsyre. Ifølge Kystvagten er ingen container med svovlsyre skyllet i land eller fundet flydende i havoverfladen. Der skulle angiveligt ikke være andre farlige stoffer i de mistede containere.
Fly fra Kystvagtens Air Station Elizabeth City, Coast Guard Auxiliary og fly, der har indgået aftale med rederiet, har gennemført flere overflyvninger, hvor ni containere er fundet liggende på overfladen. I øjeblikket er kun to af de ni containere synlige for skibsfarten.
. Ejerne af Maersk Shanghai kontraherede et bjærgningsfirma for at placere sporingsudstyr og lys på containerne. Kystvagten fortsætter med at udsende advarsler for at informere sejlere om de kendte containers positioner.
Mærsk har også udviklet en plan om at bruge side-scan sonar for at finde de sunkne containere for at fastslå deres risiko for skibsfart og miljøpåvirkning. Vejr- og havforholdene bestemmer, hvor hurtigt det er muligt at foretage en effektiv undersøgelse af området.
Planer udviklet af Maersk for at sikre sejladsen og minimere indvirkning på miljøet og det marine liv skal godkendes af US Coast Guard, NOAA og EPA inden de sættes i gang.
Kilde: Marinelog