Klik venligst
danskerederier.gif

Bredt flertal bag udvidelse af sømandsskat

Bredt flertal bag udvidelse af sømandsskat
Foto: Christoffer Regild/Folketinget.

Tirsdag 13. marts 2018 kl: 11:20


Et bredt flertal bestående af regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre blev før jul enige om at udvide den danske sømandsskat med flere offshore specialskibe. Nu bakker også Socialdemokratiet op om udvidelsen og den foreslåede model.

Dansk Metal, Danske Rederier og Rederiforeningen af 2010 opfordrede i et fælles brev fra februar erhvervsminister Brian Mikkelsen til at justere DIS-loven. Dette vil betyde, at de ansatte vil være omfattet af de danske overenskomster, når de arbejder på skibe, der bliver omfattet af den kommende udvidelse af den danske sømandsskat i det omfang, at de søfarende primært udfører opgaver på de danske skibe i dansk farvand.

I dag bliver regeringens forslag om at udvide sømandsskatten førstebehandlet i Folketinget. Og forslaget ser ud til at finde opbakning hos de øvrige, store partier i Folketinget, oplyser Danske Rederier:

"Vi har i noget tid været lune på en udvidelse af DIS-ordningen på dette område. Der er mange gode arbejdspladser at fastholde og flere at vinde i fremtiden. Men vi har villet være sikre på, at det sker under ordentlige og ordnede forhold. Arbejdsmarkedets parter har op til lovbehandlingen vist, hvordan det bør gøres, og hvis den anbefaling gennemføres af regeringen, er vi i Socialdemokratiet også overbeviste om, at de gode intentioner med DIS-udvidelsen bliver ført ud i livet. Så vi bakker op,” lyder det fra Socialdemokratiets skatteordfører, Jesper Petersen.

Samme toner lyder fra Dansk Folkeparti, som i sit eget erhvervsudspil fra 2017 netop foreslog at udvide DIS-ordningen. Dansk Folkepartis skatteordfører, Dennis Flydtkjær, peger på, at der ikke bare sikres jobs, men at udvidelsen af DIS-ordningen også har en god geografisk balance mellem land og by, som er et vigtigt punkt for partiet.

Endvidere peger Radikale Venstres skatteordfører Andreas Steenberg på, at det for dem er afgørende at fremtidssikre den danske styrkeposition på havvindområdet.

Den brede tilslutning til forslaget glæder både Dansk Metal og Danske Rederier.

”Danmark er generelt en konkurrencedygtig søfartsnation med gode rammevilkår. Men lige præcis på offshoreområdet har vores konkurrenter omkring Nordsøen gennem flere år været foran os. Nu ser det ud til, at vi med bred politisk opbakning får ligestillet offshoreskibene med resten af handelsflåden og de udenlandske konkurrenter, og det er vi fra branchens side meget tilfredse med,” siger direktør Jacob K. Clasen, Danske Rederier.

Lovforslaget førstebehandles i dag. Se det HER

Kilde: Danske Rederier


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- DFDS ændrer fragtruter til Norge
- Dødstal efter færgeforlis over 130
- CO 2-udslip fra ø-færger skal reduceres
- Maersk Line bliver charterkunde hos GSL
- Regionale Mærsk-rederier får fælles navn
- 86 døde og hundreder savnes efter forlis
- Fjord1 vinder udbuddet af fire færgeruter
- Storm tvinger færger i havn
- Krydstogtskib sprænger fortøjninger
- Express 1 tæt på alvorlig kollision i Rønne
- Voldsom brand på norsk kystfragtskib
- Speditører kritiserer Maersks svovl-tillæg


Dagens mest læste

- DFDS ændrer fragtruter til Norge
- Dødstal efter færgeforlis over 130
- Virksomheder sætter turbo på væksten


Ugens mest læste

- Den hidtil største propeller lastet i Hamborg
- Skadet trawler bugseres til Frederikshavn
- Det var ikke lige meningen ..
- Kieler-kanalen udbygges for milliarder
- Færøsk fragtskib slået læk ved Skotland
- Express 1 tæt på alvorlig kollision i Rønne
- Største canadisk byggede krigsskib i 50 år
- Krydstogtskib sprænger fortøjninger
- Trawler nær ved at kæntre i norsk flydedok
- Stena Vinga indsat i driften
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst