Klik venligst
danskerederier.gif

Aktiv indsats for skibskredit bærer frugt

Aktiv indsats for skibskredit bærer frugt

Onsdag 14. marts 2018 kl: 11:19


Finans Danmark og Danske Rederier rejste i 2017 en sag om sikring af den danske model for skibskredit i Implementeringsrådet. Nu har Europa-Kommissionen fremlagt forslaget uden at ændre på skibes status i regelsættet. Det vides dog ikke, om Europa-Parlamentet og Rådet vedtager forslaget.

”Det er en styrke for hele det Blå Danmark at have et velfungerende skibskreditmarked i landet. Både af hensyn til långivningen til de danske rederier og for at sikre, at kompetencen og de tilknyttede rådgivere er til stede i den danske maritime klynge. Derfor har vi og andre organisationer også arbejdet for, at Kommissionen skulle undlade at følge Europa-Parlamentets opfordring og forringe vores velfungerende model for skibsfinansiering,” siger Jakob Ullegård, direktør i Danske Rederier.

Afsættet for ønsket om en tidlig indsats var en rapport fra netop Europa-Parlamentet, der anbefalede Kommissionen at gøre op med den ensartede behandling af særligt dækkede skibs- og realkreditobligationer (såkaldte SDOer). Rapporten baserede sig på en forkert opfattelse af, at skibsobligationer var mere risikofyldte end realkreditobligationer.

Hvis skibsobligationer flyttes over i en mere risikofyldt klasse af aktiver, vil det betyde dyrere skibsfinansiering i EU og dermed alt andet lige betyde, at en endnu større del af de globale nybygningsordrer finansieres uden for EU primært i Fjernøsten.

Den 12. marts 2018 offentliggjorde Europa-Kommissionen første udkast til det relevante direktiv og forordning. Af forslaget fremgår det, at Europa-Kommissionen har fastholdt den hidtidige formulering, og dermed er det et stort skridt i den rigtige retning.

En vigtig del af arbejdet for at undgå forringelser af skibskreditmarkedet i Danmark har været at sikre, at beslutningerne i Bruxelles baseres på fakta og ikke en forkert opfattelse. Der er nemlig ikke fagligt belæg for at anse skibsobligationer for mere risikofyldte end realkreditobligationer.

Kilde: Danske Rederier


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- THE Alliance vil drive over 249 skibe i 2019
- Seks skadet ved eksplosion på lodsbåd
- Nordic Tankers tester emissionskontrol
- Bud på nye fartøjer til Hjemmeværnet
- Tankskib brækker over i Ghana
- Royal Arctic Line udvider direktionen
- Grækenland gør stor narkofangst ved Kreta
- Ukrainske søfolk erklærer sig for krigsfanger
- Maersk skib sætter containerrekord i USA
- Første undervandsvideo af sunket fregat
- Scandlines overvejer ny sag mod Femern
- VIDEO: Storm strander bulker i Rusland


Dagens mest læste

- Seks skadet ved eksplosion på lodsbåd
- Plan om fjernelse af ubygget havmøllepark
- Esbjerg Havn får ny direktør
- MHI Vestas og Esvagt i ny SOV-kontrakt
- Nordic Tankers tester emissionskontrol


Ugens mest læste

- Første undervandsvideo af sunket fregat
- Ny billeder af kæmpe DFDS ro-ro skibe
- Besætningsmedlem bag bøde til eget rederi
- Supplyskib kom ikke langt væk
- Pioneering Spirit under Storebæltsbroen
- Mega kranskib måske under Storebæltsbroen
- Maersk skib sætter containerrekord i USA
- Bud på nye fartøjer til Hjemmeværnet
- VIDEO: Storm strander bulker i Rusland
- Grækenland gør stor narkofangst ved Kreta
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst