Klik venligst
danskerederier.gif

Aktiv indsats for skibskredit bærer frugt

Aktiv indsats for skibskredit bærer frugt

Onsdag 14. marts 2018 kl: 11:19


Finans Danmark og Danske Rederier rejste i 2017 en sag om sikring af den danske model for skibskredit i Implementeringsrådet. Nu har Europa-Kommissionen fremlagt forslaget uden at ændre på skibes status i regelsættet. Det vides dog ikke, om Europa-Parlamentet og Rådet vedtager forslaget.

”Det er en styrke for hele det Blå Danmark at have et velfungerende skibskreditmarked i landet. Både af hensyn til långivningen til de danske rederier og for at sikre, at kompetencen og de tilknyttede rådgivere er til stede i den danske maritime klynge. Derfor har vi og andre organisationer også arbejdet for, at Kommissionen skulle undlade at følge Europa-Parlamentets opfordring og forringe vores velfungerende model for skibsfinansiering,” siger Jakob Ullegård, direktør i Danske Rederier.

Afsættet for ønsket om en tidlig indsats var en rapport fra netop Europa-Parlamentet, der anbefalede Kommissionen at gøre op med den ensartede behandling af særligt dækkede skibs- og realkreditobligationer (såkaldte SDOer). Rapporten baserede sig på en forkert opfattelse af, at skibsobligationer var mere risikofyldte end realkreditobligationer.

Hvis skibsobligationer flyttes over i en mere risikofyldt klasse af aktiver, vil det betyde dyrere skibsfinansiering i EU og dermed alt andet lige betyde, at en endnu større del af de globale nybygningsordrer finansieres uden for EU primært i Fjernøsten.

Den 12. marts 2018 offentliggjorde Europa-Kommissionen første udkast til det relevante direktiv og forordning. Af forslaget fremgår det, at Europa-Kommissionen har fastholdt den hidtidige formulering, og dermed er det et stort skridt i den rigtige retning.

En vigtig del af arbejdet for at undgå forringelser af skibskreditmarkedet i Danmark har været at sikre, at beslutningerne i Bruxelles baseres på fakta og ikke en forkert opfattelse. Der er nemlig ikke fagligt belæg for at anse skibsobligationer for mere risikofyldte end realkreditobligationer.

Kilde: Danske Rederier


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- DFDS ændrer fragtruter til Norge
- Dødstal efter færgeforlis over 130
- CO 2-udslip fra ø-færger skal reduceres
- Maersk Line bliver charterkunde hos GSL
- Regionale Mærsk-rederier får fælles navn
- 86 døde og hundreder savnes efter forlis
- Fjord1 vinder udbuddet af fire færgeruter
- Storm tvinger færger i havn
- Krydstogtskib sprænger fortøjninger
- Express 1 tæt på alvorlig kollision i Rønne
- Voldsom brand på norsk kystfragtskib
- Speditører kritiserer Maersks svovl-tillæg


Dagens mest læste

- DFDS ændrer fragtruter til Norge
- Dødstal efter færgeforlis over 130
- Virksomheder sætter turbo på væksten


Ugens mest læste

- Den hidtil største propeller lastet i Hamborg
- Skadet trawler bugseres til Frederikshavn
- Det var ikke lige meningen ..
- Kieler-kanalen udbygges for milliarder
- Færøsk fragtskib slået læk ved Skotland
- Express 1 tæt på alvorlig kollision i Rønne
- Største canadisk byggede krigsskib i 50 år
- Krydstogtskib sprænger fortøjninger
- Trawler nær ved at kæntre i norsk flydedok
- Stena Vinga indsat i driften
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst