Klik venligst
danskerederier.gif

Aktiv indsats for skibskredit bærer frugt

Aktiv indsats for skibskredit bærer frugt

Onsdag 14. marts 2018 kl: 11:19


Finans Danmark og Danske Rederier rejste i 2017 en sag om sikring af den danske model for skibskredit i Implementeringsrådet. Nu har Europa-Kommissionen fremlagt forslaget uden at ændre på skibes status i regelsættet. Det vides dog ikke, om Europa-Parlamentet og Rådet vedtager forslaget.

”Det er en styrke for hele det Blå Danmark at have et velfungerende skibskreditmarked i landet. Både af hensyn til långivningen til de danske rederier og for at sikre, at kompetencen og de tilknyttede rådgivere er til stede i den danske maritime klynge. Derfor har vi og andre organisationer også arbejdet for, at Kommissionen skulle undlade at følge Europa-Parlamentets opfordring og forringe vores velfungerende model for skibsfinansiering,” siger Jakob Ullegård, direktør i Danske Rederier.

Afsættet for ønsket om en tidlig indsats var en rapport fra netop Europa-Parlamentet, der anbefalede Kommissionen at gøre op med den ensartede behandling af særligt dækkede skibs- og realkreditobligationer (såkaldte SDOer). Rapporten baserede sig på en forkert opfattelse af, at skibsobligationer var mere risikofyldte end realkreditobligationer.

Hvis skibsobligationer flyttes over i en mere risikofyldt klasse af aktiver, vil det betyde dyrere skibsfinansiering i EU og dermed alt andet lige betyde, at en endnu større del af de globale nybygningsordrer finansieres uden for EU primært i Fjernøsten.

Den 12. marts 2018 offentliggjorde Europa-Kommissionen første udkast til det relevante direktiv og forordning. Af forslaget fremgår det, at Europa-Kommissionen har fastholdt den hidtidige formulering, og dermed er det et stort skridt i den rigtige retning.

En vigtig del af arbejdet for at undgå forringelser af skibskreditmarkedet i Danmark har været at sikre, at beslutningerne i Bruxelles baseres på fakta og ikke en forkert opfattelse. Der er nemlig ikke fagligt belæg for at anse skibsobligationer for mere risikofyldte end realkreditobligationer.

Kilde: Danske Rederier


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Afviste flygtninge er ankommet til Spanien
- Orgier med narko og sex på krydstog
- Video:SSL Kolkata opankret efter slukning
- Otte evakueret fra synkende tyrkisk skib
- Pacific Basin sømand død, to andre indlagt
- Voldsom brand på skib i Port Kembla
- Den russiske flåde i alarmberedskab
- Nye oplysninger om Scandinavian Star
- Prins Joachim på dæk med Det Blå Danmark
- Dorian LPG afviser frieri fra BW LPG
- Stort ”JA” til sammenlægning med Lederne
- Rekordtilgang af dansk-flagede skibe


Dagens mest læste

- Orgier med narko og sex på krydstog
- Equinor indgår store milliardkontrakter
- Otte evakueret fra synkende tyrkisk skib
- Voldsom brand på skib i Port Kembla
- Transocean vil skrotte fire dybhavsrigge


Ugens mest læste

- 22 evakueret fra brændende containerskib
- Containere vælter ned over bunkerskib
- Den russiske flåde i alarmberedskab
- Maersk lukker tre år gammel containerfabrik
- Se gigant gå til kaj i Fredericia
- Nye oplysninger om Scandinavian Star
- Guldjægere vil hente skatte for 750 mio. $
- ONE tager i mod første skrig-malede skib
- Maersk Edmonton grundstødt i Malaysia
- DFDS bestiller endnu en ny fragtfærge
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst