Klik venligst
danskerederier.gif

Forsikringsselskaber venter megaregning

Forsikringsselskaber venter megaregning

Onsdag 14. marts 2018 kl: 14:05


Forsikringsbranchen kan se frem til at skulle udbetale i hundredvis af millioner USD alene for det gods, der er gået tabt ved branden på Maersk Honam. Hvor store erstatninger, der bliver tale om, kan dog først afgøres, når engang skibet er kommet i havn og omfanget af skaderne er gjort op.

Hvor stor den samlede erstatning bliver, er uvist, da nogle afskibere sandsynligvis ikke har forsikring. De vil derfor få en ubehagelig oplevelse, når de skal betale et betydeligt gennemsnitsbeløb, før de kan få ubeskadigede containere frigivet, da Maersk Line har erklæret ”general average”.

En Maersk-talsmand fortalte i går til The Loadstar, at der endnu ikke er truffet beslutning om bestemmelseshavnen for det brandskadede Maersk Honam på 15.262 TEU. Ifølge AIS-signaler fra et af bjærgningsfartøjerne, er det stadigt ulmende fartøj nu under bugsering i en nord-nord-østlig retning, hvilket kunne antyde, at Mumbai er målet.

Havnemyndighederne skal dog først acceptere at fartøjet kan modtages og skal derfor overbevises af bjærgningsselskaberne om, at containerbranden er fuldstændig slukket, hvilket kan tage flere dage.

Da det 6.750 TEU containerskib, MSC Flaminia, brød i brand midt i Atlanten den 14. juli 2013, gik der næsten to måneder, før en tysk havn endelig besluttede at acceptere anløb af skibet.
Ifølge fotos fra den indiske kystvagt synes hundredvis af containere i forskibet på Maersk Honam atvære gået helt til, mens containerne bag skibets overbygning ser ud til at være intakte.

Det grundlæggende koncept for GA er, at alle tab, herunder bjærgnings-, havne- og transferomkostninger, deles mellem ejerne af den last, der ikke har taget skade. Fragtgods, der er forsikret vil derimod betyde en lavine af krav mod den marine genforsikringsbranche.

Forsikringsselskaberne har i nogen tid givet udtryk for deres bekymring over deres eksponering i tilfælde af en stor containerskibskatastrofe. I tilfældet med det 8,110 teu MOL Comfort, der brækkede over ud for Jemens kyst i 2013, resulterede et ”total loss” af skibet og dets 4.380 containere, at erstatningen for godset alene løb op i cirka 300 millioner dollar.

Marineforsikringsselskaberne beregner typisk deres gennemsnitlige eksponering pr. container til mellem 50.000 og 100.000 dollar. Men de værdier, der gik tabt med MOL Comfort var betydeligt højere.

Der har også tidligere været registreret tilfælde af marine forsikringsselskaber, hvor værdien af en enkelt palle i en container har oversteget en million dollar.

Kilde: The Loadstar


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- THE Alliance vil drive over 249 skibe i 2019
- Seks skadet ved eksplosion på lodsbåd
- Nordic Tankers tester emissionskontrol
- Bud på nye fartøjer til Hjemmeværnet
- Tankskib brækker over i Ghana
- Royal Arctic Line udvider direktionen
- Grækenland gør stor narkofangst ved Kreta
- Ukrainske søfolk erklærer sig for krigsfanger
- Maersk skib sætter containerrekord i USA
- Første undervandsvideo af sunket fregat
- Scandlines overvejer ny sag mod Femern
- VIDEO: Storm strander bulker i Rusland


Dagens mest læste

- Seks skadet ved eksplosion på lodsbåd
- Plan om fjernelse af ubygget havmøllepark
- Esbjerg Havn får ny direktør
- MHI Vestas og Esvagt i ny SOV-kontrakt
- Nordic Tankers tester emissionskontrol


Ugens mest læste

- Første undervandsvideo af sunket fregat
- Ny billeder af kæmpe DFDS ro-ro skibe
- Besætningsmedlem bag bøde til eget rederi
- Supplyskib kom ikke langt væk
- Pioneering Spirit under Storebæltsbroen
- Mega kranskib måske under Storebæltsbroen
- Maersk skib sætter containerrekord i USA
- Bud på nye fartøjer til Hjemmeværnet
- VIDEO: Storm strander bulker i Rusland
- Grækenland gør stor narkofangst ved Kreta
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst