Salalah mulig nødhavn for Maersk Honam
Maersk Line er i drøftelser med de store indiske og mellemøstlige havne i forsøget på at finde et tilflugtssted for det stadig brændende Maersk Honam. Salalah i Oman synes den mest sandsynlige destination, da det er en af Maersk Line's største havne, selvom andre er under overvejelse.
”Vi er stadig i drøftelser med havne, og beslutningen vil afhænge af bjærgningsoperationen og betingelserne”, siger en Maersk Line-talsmand til TradeWinds.
En af slæbebådene, der deltager i 15.262-teu containerskibet Maersk Honam , Amazon Chieftain Z, viser i øjeblikket Salalah som sin destination på AIS med en anslået ankomstdato den 23. marts. Men, det er ikke ensbetydende med at det ender med at blive tilflugtshavn.
Et andet Maersk containerskib involveret i en mindre alvorlig brand, den 6.188-TEU Maersk Kensington, ligger lige nu for anker uden for Salalah. Oman-havnen tillod det 5.500-TEU Hyundai Fortun at komme ind og losse beskadiget last, da det blev ramt af en stor brand i 2006.
Som et alternativ kan Maersk Honam blive slæbt østpå til den indiske havn i Mumbai. Jebel Ali i UAE er en anden mulighed. Meget afhænger af, om Maersk kan overbevise havnemyndighederne om, at fartøjet ikke længere udgør en sikkerheds- eller miljømæssig fare.
Ifølge de seneste meldinger fra Maersk, har bjærgningsselskaberne Ardent og Smit indkapslet branden, men endnu ikke fået den helt slukket. Arbejdet fortsætter dog uformindsket.
Kilde: TradeWinds