Scandlines solgt for 13 mia. kr.
Kapitalfonden 3i Group har solgt Scandlines for en egenkapitalværdi 1,7 mia. euro. til et konsortium bestående af to infrastrukturinvestorer, der primært repræsenterer europæiske pensionsselskaber. 3i forbliver dog som investor i selskabet.
Efter geninvesteringen i selskabet kan 3i Group glæde sig over en fortjeneste på 347 mio. euro ved salget, oplyser Scandlines i en pressemeddelelse. Køberne er First State Investments og Hermes Investment Management.
"Scandlines har været en fantastisk investering for os og vores geninvestering i virksomheden – sammen med First State og Hermes Investment Management – afspejler vores tillid til den fortsatte succes. Selskabet er likviditetsskabende og har siden vores investering leveret en stærk kapitaltilvækst. Vi er overbeviste om, at virksomheden går en robust fremtid i møde og glæder os over at kunne fortsætte investeringen i en så veldreven virksomheden, der performer meget stærkt,” siger Peter Wirtz, partner hos 3i i Tyskland.
Efter geninvesteringen sidder 3i fortsat på 35 pct. af Scandlines, fremgår det af pressemeddelelsen.
Søren Poulsgaard Jensen CEO i Scandlines siger:
“Jeg har været meget glad for samarbejdet med 3i om at transformere selskabet og udvikle dets vækstpotentiale. Jeg glæder mig til at arbejde sammen med de nye ejere. Scandlines er en fantastisk virksomhed med dedikerede medarbejder; vi kommer alle til at drage fordel af denne langsigtede investering.”
3i købte sin første aktieandel i Scandlines i 2007 og har siden solgt sine baltiske fragtruter samt ruten Helsingør-Helsingborg og fokuseret forretningen omkring to infrastrukturruter i direkte forlængelse af motorvejene mellem Danmark og Tyskland.
Transformationen har også medført investering i selskabet for at øge væksten i kerneforretningen, der består af transport af køretøjer, og modernisering af grænsehandelsbutikkerne. Scandlines har desuden investeret i grøn teknologi og bygget to nye færger til ruten Gedser-Rostock, hvilket har øget kapaciteten og frekvensen. Selskabet har for nyligt gennemført en EUR 862 millioner ”investment grade” infrastrukturrefinansiering, hvilket reducerer Scandlines’ langsigtede låneomkostninger betydeligt, hedder det i pressemeddelelsen.
Scandlines driver i dag ruterne Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden mellem Danmark og Tyskland, hvor selskabets otte færger sikrer transport af fragt og passagerer med flere end 42.000 afgange årligt.
Kilde: Scandlines