Gigantiske tab i norsk offshore
De seks offshorerederier, der er noteret på børsen i Oslo, har i alt tabt 12,4 mia. nkr. fra krisen i sektoren satte ind i 2014 til i dag. Det viser en opgørelse fra Sysla Maritime. Da krisen var værst i januar i fjor var 180 norske offshorefartøjer lagt op. Det svarer til en knap en tredjedel af flåden.
“Det har været vanskeligt i alle segmenter
- fra forsyning til subsea, siger adm. dir. Jan Fredrik Meling, Eidesvik Offshore til Sysla, der har oplevet at indtægterne faldt med 23 pct. i perioden.
Solstad Farstad, Olympic og Havila har alle oplevet fald i indtægterne på mere end 60 pct. Havila har bevæget sig uden for offshore segmentet ved at byde på - og vinde - fire skibe på den berømte kystrute fra Kirkenes i nord til Bergen i syd. En rute, der hidtil alene har været betjent af Hurtigruten.
Det ser dog ud til, at der så småt er fremgang at spore i den norske offshore sektor, hvor efterspørgslen i Nordsøen er på vej op, skriver Sysla.
Det var den dybe krise, der sidste år resulterede i fusionen mellem Solstad og Farstad, der i dag er et af verdens største rederier i segmentet.
Kilde: Sysla Maritime