Gigantisk transport venter Maersk Supply
En transportopgave af de helt store venter Maersk Supply, når selskabet om få måneder skal slæbe nybygningen Ailsa FSO fra værftet i Singapore til Culzean-feltet i Nordsøen. Selskabet vandt kontrakten med Maersk Oil, der ejer skibet, i 2017. Opgaven ventes at tage 70 dage.
“I år forbereder vi os på at hente FSOen i Singapore og vi vil have en flåde på fire skibe til opgaven. Tre vil blive involveret i selve slæbet, mens et skib skal eskortere på turen
vi Kap Det Gode Håb og til Nordsøen, hvor skibet skal fastgøres til ankersystemet,” siger Duncan Harris, der er landechef i Storbritannien for Maersk Supply Service.
Ailsa FSO skal efter planen være på plads i Nordsøen i august.
Lagerskibet vil få en længde på 243 meter og blive 52 meter højt og kan indeholde hvad der svarer til mere end 430.000 tønder olie. Bygningen af det enorme lagerskib blev påbegyndt i juli 2016 og det skal efter planen være i drift til 2033.
Bygningen af skibet har involveret seks forskellige skibsværfter i Singapore og Indonesien, ifølge eworldship.com.