Danske Rederier: Stil skarp på havneloven
Danske Rederier roser den aftale om at skabe fair og lige konkurrence mellem private og offentlige, som regeringen har indgået med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og de radikale og opfordrer til, at de stiller skarpt på havneloven.
Parterne er blevet enige om en ”delaftale om fair og lige konkurrence mellem offentlige og private aktører.” Aftalen skal ifølge innovationsminister Sophie Løhde (V) gøre det lettere for virksomheder at klage, hvis de oplever unfair konkurrence.
”Den offentlige sektor skal bruge kræfterne på sine kerneopgaver fremfor at konkurrere med private virksomheder på ulige vilkår,” siger hun.
Danske Rederier bakker op om ambitionen og øgede klagemuligheder, men ser gerne, at den følges op af mærkbare sanktioner. Det er nemlig et af de problemer, som er tydelige i den nuværende havnelov, som netop nu er til behandling i et udvalg nedsat af regeringen, mener Danske Rederier.
”Vi har desværre set brud på reglerne i havneloven, hvor der har været tale om offentligt opgavetyveri. Men når ministerens konstatering af at loven er brudt, skal sanktioneres af kommunen, som samtidig er ejer af havnen, så er det som at sætte ræven til at vogte gæs. Det har vi senest set i Vejle. Derfor kan man passende starte med at få en ordentlig klageinstans med klare muligheder for sanktioner ind i en revision af havneloven,” siger Jakob Ullegård, direktør i Danske Rederier med henvisning til det igangværende arbejde.
Den konkrete udfordring med opgavetyveri bestod ifølge Danske Rederier i, at Vejle Havn misbrugte den geografisk og historisk betingede særrettighed (såkaldt ”Grandfather Right”), som de har til at konkurrere med private på et givent felt.
“Der er således også brug for en klar og stram fortolkning af disse, så den type udfordringer ikke opstår,” skriver organisationen.
Kilde: Danske Rederier