Stort ratehop på ankerhåndteringsskibe
Efter flere års dvale er markedet for offshore skibe I Nordsøen vågnet op til dåd. På få uger er rater på norsk sokkel 10-doblet, og de bedste ankerhåndteringsskibe trækker lige nu 1 million norske kroner pr. dag. Det er ikke ualmindeligt at raterne stiger på dette tidspunkt af året, men niveauet overrasker.
Det store ratespring udspringer naturligt nok af mangel på ledig kapacitet. Lige nu er der ingen ledige ankerhåndteringsskibe på norsk sokkel. De to sidste ledige skibe, Normand Drott og Siem Emerald, er ifølge netsiden Sysla fra midten af næste uge chartret ud til Statoil for godt en million norske kroner pr. dag.
Et andet ankerhåndteringsskib i charter hos Statoil, Island Vanguard, har netop fået forlænget sin kontrakt til en rate på 900.000 norske kroner pr. dag.
Også forsyningsskibene klarer sig bedre.
"Vi har set forsyningsskibe med rater på 100.000 kroner pr. dag", siger Gøran Røstad fra skibsmæglerhuset Westshore til Sysla.
Det er almindeligt at raterne på spotmarkedet stiger når boresæsonen starter, men raterne ligger lige nu markant over sidste års niveau. Bag udviklingen ligger, at olieselskaberne har igangsat flere aktiviteter end på forhånd ventet.
Et af de offshore rederier der har mærket opsvinget tydeligst er DOF. I løbet af denne uge har rederiet sikret sig syv nye kontrakter,
Skandi Foula har fået en britisk kontrakt på 60 dage med start i maj eller juni. Skandi Rona en kontrakt på 120 dage med start i april, ligeledes ud for Storbritannien. Skandi Feistein har fået en britisk kontrakt på 180 dage, mens Skandi Saigon skal på en 45-dage lang opgave i Middelhavet. Skandi Constructor har fået en korttids kontrakt i Nordsøen, mens Skandi Neptune skal arbejde med de-kommission i 3. kvartal. Endelig har Skandi Commander fået en 150 dage lang kontrakt ud for Brasilien med start i denne måned.
Kilde: Sysla