Danske Rederier tror på CO2-aftale i London
Forhandlingerne om en reduktion af skibsfartens bidrag til CO2-udledningen er gået ind i sin afgørende fase i IMO´s hovedkvarter i London og Danske Rederier tror på et positivt resultat, men vil ikke gisne om, hvor stor en reduktion, målsætningen kommer til at indeholde.
Flere EU-parlamentsmedlemmer udtrykte i går bekymring for, at IMO´s miljøkomite ender med at vedtage en målsætning, der ikke er ambitiøs nok. Men Danske Rederiers rådgiver i den danske delegation ved forhandlingerne i London, direktør Maria Skipper Schwenn, er fortsat optimist.
“Der er helt klart en vilje blandt alle lande - også dem, der har det svært med høje ambitioner - om at nå et resultat. Det samme gælder de lande, der har høje ambitioner,” siger Maria Skipper Schwenn til Maritime Danmark fra London.
Hun ønsker dog ikke at gå ind i en konkret diskussion om det præcise reduktionsmål, som forsamlingen i givet fald kan nå til enighed om.
“Forhandlingerne er fortsat højspændte og vi har lovet hinanden ikke at gå ud i pressen med tal, der kan besværliggøre forhandlingene,” siger hun.
“Vi har arbejdet for at nå et resultat, så skibsfarten leverer i forhold til Paris-aftalen og det er også det, vi håber på at stå med i morgen.”
Ifølge det studie, som Danske Rederier fik udarbejdet i 2016 om, hvad der skal til for at leve op til Paris-aftalens mål om at begrænse temperaturstigningen på kloden til 2 pct., er minimumskravet en reduktion af skibsfartens udledninger med 50 pct. i 2050 i forhold til niveauet i 2008.
Men ved indgangen til forhandlingerne har målsætningen ligget markant højere blandt de mest progressive lande på området.
EU´s transportkommisær Violeta Bulc har opfordret til en målsætning på “mindst 70 pct.” med en ambition om at nå en 0-udledning i 2050. “Jeg har ikke givet op endnu på muligheden for at nå en målsætning om at skære udledningerne ned med 70 pct.,” sagde hun inden forhandlingerne gik i gang.
Frygten blandt mange IMO-lande er, at der kan blive indført regionale særregler, hvis ikke IMO-målsætningen findes ambitiøs nok.
Marie Skipper Schwenn hæfter sig ved, at EU har tidligere har givet udtryk for, at man vil vente til 2023 med en eventuel indgriben.
Uanset hvilken målsætning, IMO-forsamlingen måtte blive enig om, udestår et meget væsentligt arbejde til efteråret. Nemlig at beslutte hvilke konkrete skridt, skibsfarten skal tage for rent faktisk at kunne nå det mål, der bliver sat.
De igangværende forhandlinger i London slutter efter planen i morgen kl. 18.
Redaktionen