Klik venligst
danskerederier.gif

Skibsfarten har historisk CO2 aftale på plads

Skibsfarten har historisk CO2 aftale på plads
Direktør Maria Skipper Schwenn, Danske Rederier deltog i den danske delegation som rådgiver.

Lørdag 14. april 2018 kl: 08:00


Det lykkedes i går at samle alle 173 medlemslande i FN´s søfartsorganisation, IMO, omkring et forslag, der skal reducere skibsfartens udledning af CO2 med 50 pct. i 2050 i forhold til niveauet i 2008. “Et historisk resultat,” siger direktør Maria Skipper Schwenn, Danske Rederier om aftalen.

Presset for at nå en aftale på den fire dage lange session i IMO´s hovedkvarter i London var intenst. Hvis ikke IMO´s medlemsstater selv var i stand til at sætte mål for reduktionen af CO2, ville IMO ifølge generalsekretær Kitack Lim spille sig selv af banen som en troværdig og handlekraftig organisation.

Der blev forhandlet hårdt til det sidste, men det lykkedes at nå en aftale om en reduktion af skibsfartens udledning af CO2 på 50 pct. i 2050 i forhold til niveauet i 2008.

“Man kan fornemme på hele stemningen her, at der er tale om et historisk resultat,” siger Maria Skipper Schwenn til Maritime Danmark fra IMO-hovedkvarteret i London, da vi taler med hende i går sidst på eftermiddagen.

”Danske Rederier har fra starten arbejdet for et ambitiøst resultat, der ligger indenfor Paris aftalens rammer. Derfor er jeg meget tilfreds med, at IMO landene tog ansvaret på sig og ikke overlod skibsfarten til fortsat kritik for manglende regulering og i så fald drage konsekvensen af f.eks. regional regulering fra EU. Dette er en historisk aftale,” siger Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier.

Også erhvervsminster Brian Mikkelsen var godt tilfreds.
”Jeg er glad for, at IMO har udvist handlekraft og leveret en strategi. Det er afgørende for klimaet og for skibsfarten, at IMO reelt bidrager til at løse den samlede globale udfordring, som blev anerkendt med Parisaftalen. Med et mål om mindst at halvere udledningen af drivhusgasser fra skibe i 2050 indeholder strategien et konkret og vigtigt ambitionsniveau,” siger ministeren og tilføjer:

”Danmark havde som et af de ambitiøse lande i forhandlingerne gerne set et endnu mere ambitiøst mål for strategien, men jeg mener, at man i IMO med denne aftale sender et klart signal til omverdenen om sektorens vilje til at bidrage til den globale klimaindsats,”

Helt konkret blev man enige om følgende målsætninger: At styrke designkravene til hver enkelt skibstype, en relativ reduktion på 40 pct. i 2030, og i 2050 skal den globale skibsfart så reducerer sin CO2-udledning med mindst 50 pct. i forhold til 2008 og herefter være på vej mod en total udfasning.

Nu er målsætningerne altså på plads, men ingen ved endnu, hvordan de skal nås.

“I BIMCO tror vi, at industrien kan levere på denne målsætning - også selvom vi endnu ikke ved, hvordan det skal ske,” sagde Lars Pedersen, den danske næstkommanderende BIMCO til TradeWinds, da aftalen var faldet på plads.

IMO landene mødes igen til efteråret for at drøfte de konkrete tiltag, der skal levere de lovede reduktioner af udledningerne. Her skelner man mellem kort, mellem- og langsigtede tiltag som f.eks. optimering af skibenes design, forbedringer af havneoperationer, brændstofsafgifter og udvikling af alternative CO2-frie brændstofstyper.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- USA sender hangarskib nord for polarcirklen
- Kystrute-rederier uenige om strategi
- DFDS ansætter sin første kvindelige kaptajn
- Ny bestyrelsesformand i Royal Arctic Line
- Rederne: Meldepligtsforslag ikke godt nok
- Del Monte vil investere i containerskibe
- Handelsskib beskudt ud for Somalia
- Sovende fuld kaptajn skyld i grundstødning
- Olie fra CSL Virginia lukker franske strande
- Polen vil undgå Kaliningrad med ny kanal
- Iran var i 204 antipirataktioner siden 2008
- Ulmende kullast slukket i Auckland


Dagens mest læste

- DFDS ansætter sin første kvindelige kaptajn
- Stena-færge har succes med batteridrift
- Kystrute-rederier uenige om strategi
- Pakistan lukker ophugningsstrand
- Maritim industri strategisk vigtig for EU


Ugens mest læste

- Besætning: Der var et mindre problem
- Tuco får ordre fra Hovedstadens Beredskab
- Polen vil undgå Kaliningrad med ny kanal
- Skibsvrag kan ændre søfartens historie
- Color Line venter med omflagning
- Fragtskib uden styring ødelægger syv både
- Sådan forlænges et ro/ro skib 30 meter
- DFDS ansætter sin første kvindelige kaptajn
- Container skib rammer kaj i Indien
- Biltransportskib i brand i Nordsøen
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst