Ørsted indgår kontrakt ny SOV
Louis Dreyfus Armateurs (LDA) ny service operatørfartøj (SOV) skal servicere Ørsted Hornsea Project Two havmølleparken, når fartøjet engang bliver leveret i 2021. Fartøjet vil blive designet af Salt Ship Design og bygget på Cemre Shipyard i Tyrkiet.
”Skibet er det tredje SOV, der er chartret af Ørsted, og som opererer på lang kontrakt fra vores operationelle facilitet i East Coast Hub, der er ved at blive bygget i Grimsby”, siger Duncan Clark, programdirektør for Hornsea Projects One and Two.
Det er Louis Dreyfus Armateurs’ anden ordre hos Salt Ship Design, der følger den fra februar 2017 for Wind of Change, en SOV bestemt for Ørsteds tyske havvindmølleparker Borkum Riffgrund 1 og 2 og Gode Wind 1 og 2.
Ifølge LDA vil det 84 meter lange fartøj være udstyret med et yderst innovativt hybridfremdrivningssystem, der anvender Diesel-generatorer med variabel hastighed og jævnstrøms fremdriftsnetværk (DC-net) samt hjælp fra batterier, der kan yde back-up ved fejl på dieselgeneratorer.
SOV'en gør det muligt for teknikerne at komme sikkert til vindmøllerne med et specialdesignet arbejdsfartøj og en dynamisk bevægelseskompenseret gangbro samt et helikopterdæk. Fartøjet kan indkvartere op til 60 teknikere.
Hornsea Project Two vil blive bygget 89 kilometer ud for Yorkshires kyst i Storbritannien. Den skal drives fra Ørsteds nye Operations og vedlegeholdelsescenter i Grimsby. Når den er i drift i 2022, bliver den verdens største havmøllepark.
Kilde: Offshore Wind