Opbakning til montørordning på årsmøde
Danske Maritimes årsmødes afsluttende debat bakkede op om bedre rammevilkår, herunder en maritim montørordning. Den var blandt ønskerne fra Danske Maritime og en række maritime virksomheder på årsmødet. Der kom også et forslag om ikke at handle med de, som stjæler ideer fra os.
”Hvis den danske maritime industri skal klare sig i den stigende, globale konkurrence, skal vi have ordentlige rammevilkår, og vi skal sikre, at vi har et ’level playing field’, så vi kan konkurrere på lige vilkår ikke mindst med landene omkring os,” sagde Danske Maritimes adm. direktør, Jenny N. Braat, der var ordstyrer på årsmødet samt i den efterfølgende politiske debat.
Eftermiddagen på Danske Maritimes årsmøde den 17. april indeholdt blandt andet en politisk debat om, hvad den maritime industri har brug for, og hvad politikerne kan byde ind med. Meningen var at give svar på, hvad Danmark som nation bør gøre for at være et attraktivt land for den maritime industri.
Den afsluttende debat med to folketingspolitikere gav gode forhåbninger for Jenny N. Braats ønsker. Peter Skaarup fra Dansk Folkeparti fortalte, hvad han ville gøre for den maritime industri, hvis han havde 90 mandater. Han synes dog, at industrien i forvejen er godt tilgodeset i den vækstpakke, DF har lavet sammen med regeringen.
”Men det er ikke alt, folketinget kan bestemme selv. Jeg kunne f.eks. godt tænke mig bedre internationale rammevilkår samt skattevilkår som eksempelvis montørordningen, der jo skal gennem EU. Og så skal vi bygge og vedligeholde statens skibe her i landet, når vi kan. Endelig skal vi sikre, at der kommer ny og dygtig arbejdskraft,” sagde Peter Skaarup.
”Jeg er også tilhænger af en montørordning. For at det med det maritime er noget, der foregår på Fyn og i Nordjylland, ved vi alle, og der er brug for ordningen. Jeg ville også sætte en grøn dagsorden for den maritime industri, for der er tusindvis af job i grøn omstilling,” sagde Bjarne Laustsen fra Socialdemokratiet, og bemærkede, at der nu skal lægges fælles pres på EU-Kommissionen.
”Endelig skal statens udbud af skibe fremover udarbejdes, så vi kan bruge god dansk arbejdskraft og samtidig udvikle nye fartøjer. Derfor skal vi også fortsat have dygtige smede og anden faglært arbejdskraft,” sagde Bjarne Laustsen i lighed med Peter Skaarup.
Martin Winkel fra Rosenby Engineering efterlyste fra statens side større klarhed om, hvordan man opnår certificeringer i de enkelte flagstater. Stefan Urup Kaplan fra Port-Safety fremhævende, at det er et stort problem for branchen at kunne skaffe kapital.
Kåre Groes Christiansen fra OMT sagde blandt andet, at den store udfordring er at få skabt en prototype og ikke mindst dernæst at få den skaleret. Den skal i produktion og mangfoldiggøres, og så skal man samtidig se til, at ingen stjæler ideen, som det desværre sker.
”For det er ikke muligt at tjene penge på en prototype alene. Vi burde have politiske regler, så vi ikke køber af dem, der stjæler fra os", sagde Kåre Groes Christiansen.
Kilde: Danske Maritime