152 skibe skrottet på strandene i Sydasien
Strandede i Sydasien, der fortsat kritiseres for miljø- og personfarlig ophugning, er alligevel stadig populære destinationer for skrotningsmodne skibe. Således blev knap 75 pct. af de ophuggede skibe i 1. kvartal sendt til Indien, Bangladesh og Pakistan.
En væsentlig grund til, at 152
ud af 206 skibe i 1. kvartal i år fandt vej til de tre destinationer er den langt højere pris, der tilbydes for stålet. Værfterne i Sydasien har således betalt omkring 450 dollar/ldt, mens tyrkiske og kinesiske værfter kun har kunnet tilbyde henholdsvis 280 og 210 dollar/ldt, skriver NGO´en Shipbreaking Platform.
Sydkorea og Forenede Arabiske Emirater topper listen over lande, der har solgt flest skibe til de sydasiatiske værfter med 14 styk hver, efterfulgt af Grækenland og Rusland. Rederier i USA har sendt fem skibe afsted til de kritiserede værfter, mens kun tre skibe sejlede under europæiske flag - fra Belgien, Italien og Norge - da de ankom til strandene.
Det almindelige er, at skibe, der bliver solgt til skrot via de såkaldte cash-buyers, bliver omflaget til tvivlsomme registre i Comoro, Niue, Palau eller St. Kitts og Nevis, der er billige - og kun har implementeret international maritim lov i begrænset omfang, skriver Shipbreaking Platform.
Ifølge Shipbreaking Platform blev ti arbejdere dræbt på skrotværfterne i Sydasien i 1. kvartal, mens yderligere to blev hårdt såret.
Kilde: Shipbreaking Platform.