Atomkraftværk på vej mod Danmark
Lørdag begyndte transporten af det flydende russiske atomkraftværk, Akademik Lomonosov, i Skt. Petersborg, da fartøjet forlod Baltisky Yard. Turen går via Østersøen, de danske farvande og videre langs Norges kyst til Murmansk. Fartøjet overvåges, men der vil ikke blive indsat følgefartøjer.
”Vi kommer til at aflægge platformen et besøg undervejs, og ellers holder vi øje med det. Vi kommer ikke til at følge kraftværket med både eller andet, da det sejler i et internationalt stræde igennem Danmark”, siger presserådgiver i Værnfælles Forsvarskommando Christer Haven til Ekstra Bladet.
Det flydende atomkraftværk der ikke kan sejle for egen kraft, men slæbes, forventes at passere Bornholm fredag den 4. maj om morgenen, hvor det vil benytte den internationale sejlrute fra Østersøen, gennem det danske bæltfarvand, Kattegat, Skagerrak, Nordsøen og videre nordpå langs Norges kyst mod Barentshavet. Transporten vil blandt andet gå under Storebæltsbroen.
Det forventes at turen fra fartøjet når Bornholm til det har passeret Skagen vil tage omkring halvandet døgn. Dette kan variere alt efter vind og vejr, men efter al sandsynlighed er det flydende atomkraftværk ude af Dansk farvand engang lørdag den 5. maj ved aftenstide.
Der er ikke atombrændsel på fartøjet under turen til Murmansk. Oprindeligt ville ejeren Rosatomflot ellers have testet reaktorerne inden fartøjet forlod Skt. Petersborg. Det blev dog opgivet efter protester fra Norge og de Baltiske Lande, der mente det var for risikabelt at fartøjet havde omkring 360 kilo lavt beriget uran-235 ombord.
Det flydende kraftværk vil nu først få indladet brændstof og blive testet under ophold i Murmansk, hvor Rosatomflot sin servicebase for verdens eneste flåde af civile atomdrevne skibe, her iblandt fem isbrydere. Her foretages vedligeholdelse og genopfyldning med kernebrændsel af skibene.
Akademik Lomonosov bugseres fra Murmansk langs den nordlige kyst af Sibirien til den arktiske havn i Pevek, hvor kraftværket vil blive forbundet til nettet. Opførelse af kystanlæg og de hydrauliske strukturer for anlægget startede i maj i 2016. Planen er at sætte atomkraftværket i drift i november 2019.
International Atomic Energy Agency, IAEA, har godkendt de tekniske funktioner og den fysiske sikkerhed ved det flydende atomkraftværk. Med nogle forbedringer er reaktoren, af KLT-40 typen, magen til reaktorerne ombord på Ruslands flåde af atomdrevne isbrydere.
Kilde: Ekstra Bladet og Redaktionen